Rádi byste vrátili nebo reklamovali zboží?
Formulář na vrácení a reklamaci
Článek IX.
Obchodních podmínek
vztahující se k zásilkovému výdeji zboží prostřednictvím internetového obchodu
IX.
Odpovědnost z vadného plnění
Záruční podmínky
1. [Příslušné právní předpisy] Práva a povinnosti smluvních stran ohledně odpovědnosti prodávajícího za vady, včetně záruční odpovědnosti prodávajícího, se řídí příslušnými obecně závaznými předpisy (zejména příslušnými ustanoveními občanského zákoníku). Není-li kupující podnikatel, u něhož by bylo zřejmé, že se kupní smlouva týká jeho podnikatelské činnosti, aplikují se na smluvní vztah rovněž zvláštní ustanovení o prodeji zboží v obchodě dle ustanovení § 2158 a násl. občanského zákoníku (viz dále).
2. [Odpovědnost za jakost při převzetí]
Prodávající odpovídá kupujícímu za to, že zboží při převzetí nemá vady. Zejména prodávající odpovídá kupujícímu za to, že v době, kdy kupující zboží převzal:
a) zboží odpovídá ujednanému popisu, druhu a množství, jakož i jakosti, funkčnosti, kompatibilitě, interoperabilitě a jiným ujednaným vlastnostem,
b) je zboží vhodné k účelu, pro který ji požaduje a s nímž prodávající souhlasil,
c) je zboží dodáno s ujednaným příslušenstvím a pokyny k použití, včetně případného návodu k montáži nebo instalaci;
Prodávající dále odpovídá kupujícímu, že vedle ujednaných vlastností:
d) je zboží vhodné k účelu, k němuž se zboží tohoto druhu obvykle používá, i s ohledem na práva třetích osob, právní předpisy, technické normy nebo kodexy chování daného odvětví, není-li technických norem,
e) zboží množstvím, jakostí a dalšími vlastnostmi, včetně životnosti, funkčnosti, kompatibility a bezpečnosti, odpovídá obvyklým vlastnostem zboží téhož druhu, které může kupující rozumně očekávat, i s ohledem na veřejná prohlášení prodávajícího nebo jiných osob, zejména v reklamě nebo označeních,
f) je zboží vždy dodáváno také včetně takového příslušenství (vedle příslušenství výslovně ujednaného ve smyslu písm. c) výše), včetně obalu, návodu k montáži a jiných pokynů k použití, které může kupující rozumně očekávat,
g) zboží svojí jakostí nebo provedením odpovídá vzorku nebo předloze, které prodávající případně poskytl kupujícímu před uzavřením kupní smlouvy.
Odpovědnost prodávajícího dle písm. d) – g) výše však není dána ve vztahu ke konkrétní vlastnosti zboží tehdy, pokud prodávající kupujícího před uzavřením smlouvy výslovně upozornil, že tato vlastnost se liší a kupující s tím výslovně souhlasil.
Projeví-li se vada v průběhu 1 roku od převzetí zboží kupujícím, má se za to, že zboží bylo vadné již při jeho převzetí, ledaže to povaha věci nebo vady vylučuje. Tato doba přitom neběží po dobu, po kterou kupující nemůže věc užívat, v případě, že vadu vytkl oprávněně.
3. [Práva kupujícího z vadného plnění]
Má-li zboží vadu, může kupující požadovat její odstranění. Podle své volby může kupující odstranění vady žádat ve formě
- opravy věci, pokud není nemožná nebo nepřiměřeně nákladná, nebo
- dodání nového zboží bez vad, to však pouze pokud nelze vadu přiměřeně odstranit opravou.
Přiměřenost nároků kupujícího na odstranění vady zboží některým z výše uvedených způsobů se posoudí s ohledem na (i) povahu, význam a rozsah vady, (ii) hodnotu, o kterou se cena zboží s ohledem na přítomnost vady snižuje, (iii) případnými značnými obtížemi pro kupujícího, které by některá z uvedených forem pro odstranění s sebou nesla.
Byla-li reklamace učiněna oprávněně, má kupující právo na náhradu nákladů účelně vynaložených při poskytnutí zboží prodávajícímu k odstranění vady.
Kupující může požadovat přiměřenou slevu nebo odstoupit od smlouvy, pokud
a) prodávající odmítl vadu odstranit nebo ji neodstranil nejpozději do třiceti (30) dnů ode dne uplatnění reklamace nebo ve lhůtě delší, dodatečně sjednané s kupujícím, případně i tehdy, pokud mu prodávajícím nebyly nahrazeny náklady účelně vynaložené při poskytnutí zboží prodávajícímu k odstranění vady,
b) se vada zboží projeví opakovaně,
c) je vada podstatným porušením kupní smlouvy, nebo pokud
d) je zjevné, ať již z prohlášení kupujícího nebo okolností, že vada nebude moci být odstraněna v přiměřené době nebo bez značných obtíží pro kupujícího.
Pokud se vada týká pouze součásti zboží, může kupující požadovat jen výměnu či opravu takové součásti; není-li to možné, bude kupující pro takovou vadu součásti zboží oprávněn taktéž odstoupit od kupní smlouvy.
Žádá-li kupující přiměřenou slevu, tato se určí jako rozdíl mezi hodnotou zboží bez vady a zboží s vadou, které kupující od prodávajícího obdržel.
Odstoupí-li kupující oprávněně od kupní smlouvy s prodávajícím, prodávající mu bez zbytečného odkladu poté, co bude reklamace dotčeného zboží prodávajícím vyřízena, vrátí uhrazenou kupní cenu.
Kupující však nemůže od smlouvy odstoupit tehdy, pokud prodávající prokáže, že vada zboží není významná.
Kupující dále obecně není oprávněn uplatnit práva z vadného plnění:
a) u zboží prodávaného za nižší cenu pro vadu, pro kterou byla nižší cena ujednána;
b) na opotřebení zboží způsobené jejím obvyklým užíváním;
c) u použitého zboží na vadu odpovídající míře používání nebo opotřebení, kterou zboží mělo při převzetí kupujícím; nebo
d) způsobil-li vadu zboží sám.
U zdravotnických prostředků vydávaných na ePoukaz, u nichž byla uplatněna reklamace, a pokud kupujícímu vzniklo právo na odstoupení od smlouvy a kupující jej uplatnil, bude kupující individuálně kontaktován prodávajícím a bude s ním projednán další související postup, a to vzhledem k problematice úhrady kupní ceny nebo její části z veřejného zdravotního pojištění a nutnosti projednání s příslušnou zdravotní pojišťovnou, jakož i možného vydání dalšího ePoukazu předepisujícím lékařem. Prodávající nemůže předvídat ani garantovat postup zdravotní pojišťovny ani předepisujícího lékaře.
4. [Doba pro uplatnění reklamace] Kupující je oprávněn uplatnit právo za vady, která se vyskytne u zboží v době dvou (2) let od převzetí. Bylo-li zboží podle kupní smlouvy přepravováno, běží záruční doba od dodání zboží do místa určeného v objednávce, jinak od převzetí zboží kupujícím v odběrném místě. Tato doba přitom neběží po dobu, po kterou kupující nemůže zboží užívat, v případě, že k němu oprávněně vytkl vadu.
5. [Proces zadání požadavku reklamace]
Zjistí-li kupující vady zboží, musí bez zbytečného odkladu po jejich zjištění u prodávajícího zadat požadavek na reklamaci příslušného vadného zboží, a to buď:
a) osobně na kterékoliv BENU Lékárně, jejichž seznam je uveden zde; to však vždy pouze v provozní době dané BENU Lékárny;
b) přes elektronický reklamační formulář (k dispozici zde) nebo
c) e-mailem zaslaným na info@benu.cz s připojeným vyplněným reklamačním listem (k dispozici zde) anebo
d) písemně dopisem s vyplněným reklamačním listem zaslaným na adresu sídla prodávajícího BENU Česká republika s.r.o., BENU Lékárna, K pérovně 945/7, Praha 10 – Hostivař.
Kupující v rámci zadání požadavku na reklamaci vždy uvede údaje požadované v elektronickém reklamačním formuláři nebo v reklamačním listu, zejm. jméno a příjmení kupujícího, jeho kontaktní údaje, popis vady reklamovaného zboží a jaký způsob vyřízení reklamace kupující požaduje (jaké právo z vadného plnění uplatňuje). Provedenou volbu způsobu vyřízení reklamace nemůže kupující měnit bez souhlasu prodávajícího. Kupující je také vždy povinen doložit, že reklamované zboží bylo zakoupeno u prodávajícího (např. kopií daňového dokladu či jiným vhodným způsobem).
Po zadání požadavku na reklamaci jakýmkoliv z postupů dle písm. a) – d) výše je nezbytné vrácení reklamovaného zboží zpět prodávajícímu, a to některým ze způsobů popsaných v následujícím odstavci 6. tohoto článku obchodních podmínek.
6. [Vrácení reklamovaného zboží]
Pokud není mezi kupujícím a prodávajícím výslovně dohodnuto jinak, vrátí kupující po zadání požadavku na reklamaci reklamované zboží prodávajícímu zpět, a to na své náklady a jedním z těchto způsobů:
a) Reklamované zboží kupující zašle prostřednictvím poštovního doručovatele balíkem na pobočku BENU lékárny na adrese K pérovně 945/7, Praha 10 - Hostivař 102 00. Balíky doručované na dobírku není prodávající povinen převzít.
b) Takové reklamované zboží, nepřesahující váhu, hodnotu a/nebo rozměry tzv. Nadlimitní zásilky (souhrnná hmotnost max. deset (10) kg, hodnota max. 5.000,- Kč a součet rozměrů tří (3) jeho stran max. 150 cm při délce nejdelší strany max. 50 cm), může kupující rovněž zaslat prodávajícímu prostřednictvím sítě Zásilkovna provozované společností Zásilkovna s.r.o. Postačí k tomu donést reklamované zboží na jakékoliv z kamenných podacích míst sítě Zásilkovna (jejich seznam naleznete zde: https://www.zasilkovna.cz/pobocky; nelze však využít Z-BOXy a/nebo mobilní aplikaci Zásilkovna), a sdělit/či zadat kód dopravy prodávajícího 93909103. Odeslání reklamovaného zboží prostřednictvím sítě Zásilkovna je zcela zdarma. Stejně jako v případě osobního odběru zboží ve výdejním místě platí pro zaslání zboží prostřednictvím sítě Zásilkovna „Obchodní podmínky“ společnosti Zásilkovna s.r.o., které podáním reklamovaného zboží k vrácení v podacím místě sítě Zásilkovna kupující akceptuje. Kupující výslovně bere na vědomí, že vrácení reklamovaného zboží prostřednictvím sítě Zásilkovna nelze zvolit u zboží přesahujícího váhu, hodnotu a/nebo rozměry tzv. Nadlimitní zásilky (souhrnná hmotnost max. deset (10) kg, hodnota max. 5.000,- Kč a součet rozměrů tří (3) jeho stran max. 150 cm při délce nejdelší strany max. 50 cm) a také, že pro zaslání reklamovaného zboží prodávajícímu prostřednictvím sítě Zásilkovna nelze využít Z-BOXy a/nebo mobilní aplikaci Zásilkovna.
Zasílání zboží prostřednictvím sítě Zásilkovna bývá dle zkušeností prodávajícího aktuálně velmi rychlé, a proto se jedná o variantu, jejíž využití prodávající doporučuje pro co nejrychlejší doručení reklamovaného zboží zpět k němu.
c) Osobním vrácením reklamovaného zboží v kterékoliv BENU Lékárně, jejichž seznam je uveden zde. Vrácení reklamovaného zboží je možné pouze v provozní době dané BENU Lékárny.
Pokud byl požadavek na reklamaci kupujícím zadán prostřednictvím elektronického reklamačního formuláře anebo odesláním e-mailu spolu s vyplněným reklamačním listem, je reklamace považována za uplatněnou okamžikem jejich přijetí prodávajícím (k tomu dochází automaticky okamžikem jejich doručení prodávajícímu), přičemž reklamované zboží je nutno vrátit prodávajícímu zpět některým ze způsobů dle písm. a) – c) výše nejdéle do čtyřiceti osmi (48) hodin ode dne doručení potvrzení (e-mailu) prodávajícího o přijetí požadavku na reklamaci. Reklamované zboží musí být prodávajícímu takto vráceno zpět spolu s vytištěnou kopií příslušného potvrzení prodávajícího o přijetí požadavku na reklamaci a kopií dokladu o koupi reklamovaného zboží.
Je-li požadavek na reklamaci kupujícím zadáván prostřednictvím dopisu s vyplněným reklamačním listem zaslaným na adresu sídla prodávajícího BENU Česká republika s.r.o., BENU Lékárna, K pérovně 945/7, Praha 10 – Hostivař, je nutné reklamované zboží a kopii dokladu o jeho koupi připojit přímo k tomuto dopisu, a tyto zaslat prodávajícímu všechny současně - reklamace bude považována za uplatněnou dnem jejich prokazatelného doručení prodávajícímu.
V případě osobního zadání požadavku na reklamaci ve spojení se současným osobním vrácením reklamovaného zboží, se považuje reklamace za uplatněnou potvrzením reklamačního listu o zadaném požadavku na reklamaci a vrácení reklamovaného zboží prodávajícím. Reklamační list bude s kupujícím v jím pro zadání reklamace a vrácení reklamovaného zboží zvolené BENU Lékárně sepsán anebo jej může přinést již vyplněný. Kupující vždy přinese a předloží kopii dokladu o koupi reklamovaného zboží.
7. [Reklamace léčiv] Prodávající sděluje kupujícímu, že jako provozovatel lékárny zajišťující zásilkový výdej dle ust. § 85 odst. 2 písm. e) zákona o léčivech výdej je povinen zajistit možnost vrácení reklamovaných léčiv takovým způsobem, který kupujícímu nezpůsobí náklady. Taková léčiva se stávají nepoužitelnými a je nutno zajistit jejich odstranění podle ust. § 88 a 89 zákona o léčivech.
8. [Reklamace zdravotnických prostředků vydávaných na ePoukaz] Reklamaci zdravotnického prostředku vydaného na ePoukaz je možné učinit stejným způsobem jako u ostatního zboží. Ohledně reklamace může prodávající kontaktovat kupujícího za účelem dojednání dalšího souvisejícího postupu. Pro urychlení reklamace doporučujeme uplatnit reklamaci osobně v kamenné lékárně BENU a pro tyto účely osobně přinést reklamovaný zdravotnický prostředek.
9. [Nemožnost reklamace nadměrně znečištěného zboží] Žádným ze způsobů uvedených v odst. 5. a 6. tohoto článku obchodních podmínek nelze uplatnit reklamaci zboží, které je nadměrně znečištěno, a to zejména, nikoliv však výlučně, jakýmkoliv biologickým materiálem (krev apod.), ani takové reklamované zboží nelze prodávajícímu vracet. Nadměrně znečištěné zboží vrácené kupujícím za účelem reklamace nebude prodávajícím přijato a reklamace k němu se bez ohledu na jiná ustanovení obchodních podmínek nepovažuje za uplatněnou (jakákoliv případná potvrzení požadavků na reklamaci kupujícího prodávajícím, s nimiž se dle jiných ustanovení obchodních podmínek spojují účinky uplatnění reklamace, pozbývají okamžikem zjištění nadměrného znečištění reklamovaného zboží platnosti) a toto zboží bude zasláno či předáno zpět kupujícímu. Prodávající proto výslovně kupujícího upozorňuje na nutnost odstranění případného nadměrného znečištění zboží, které kupující zamýšlí reklamovat, a to již před uplatněním reklamace k němu.
10. [Potvrzení o reklamaci, Potvrzení o vyřízení reklamace]
Kupující od prodávajícího obdrží písemné potvrzení reklamace zboží (e-mailem odeslaným prodávajícím na adresu kupujícího uvedenou v objednávce reklamovaného zboží nebo v jeho zákaznickém účtu), a to bezprostředně po přijetí požadavku kupujícího na reklamaci (tj. po okamžiku k němuž se reklamace dle obchodních podmínek považuje za uplatněnou); v případě osobního uplatnění reklamace je potvrzení předáno ihned v listinné podobě – potvrzení na reklamačním listu.
Prodávající dále zašle kupujícímu písemné potvrzení o datu a způsobu vyřízení reklamace (e-mailem odeslaným na adresu kupujícího uvedenou v objednávce reklamovaného zboží, v zákaznickém účtu kupujícího nebo v reklamačním listu), a to včetně potvrzení o provedení opravy a době trvání reklamace, případně odůvodnění zamítnutí reklamace. Toto potvrzení (reklamační protokol) bude kupujícímu dodáno nejpozději ve lhůtě stanovené obecně závaznými právními předpisy pro vyřízení reklamace. Reklamaci prodávající vyřídí bez zbytečného odkladu, nejpozději do třiceti (30) dnů ode dne uplatnění reklamace, pokud se se zákazníkem nedohodne na delší lhůtě. V případě, že reklamace nebude vyřízena v uvedené lhůtě třiceti (30) dnů nebo dodatečně sjednané lhůtě delší, má kupující právo na přiměřenou slevu z kupní ceny nebo má právo odstoupit od smlouvy.