Jak snížit krevní tlak? Konkrétní tipy - 2. díl

JAK SNÍŽIT KREVNÍ TLAK? KONKRÉTNÍ TIPY - 2. DÍL

PharmDr. Ivana Lánová

PharmDr. Ivana Lánová

První díl našeho dvoudílného seriálu o vysokém krevním tlaku jsme věnovali seznámení s tím, kde se krevní tlak bere, jak se správně měří, kdy je dobré krevní tlak začít řešit, co ho způsobuje a jak probíhá jeho diagnostika. V druhém díle se zaměříme na to, jak reálně vysoký krevní tlak snížit.

  • Články o zdraví
  • Krevní oběh

Užívejte své léky podle pokynů Užívejte své léky podle pokynů

Snižte svůj vysoký krevní tlak na normální hodnoty a chraňte tak své srdce a cévy. Kromě léků, které vám předepíše lékař, je změňte svůj dosavadní životní styl. U léků na předpis, které vám doporučil ošetřující lékař, pečlivě dodržujte stanovené dávkování. Léky na tlak užívejte pravidelně každý den. Náhle vysazení nebo zapomenutí dávky, stejně tak dvojitá dávka léků, může znamenat velké potíže. Zbytečně proto neriskujte!

Počítejte s tím, že lékařovi může někdy chvíli trvat, než pro vás najdete ideální lék – spolupracujte s ním a buďte trpěliví. Pokud vám předepsané léky nevyhovují, nebojte se to říci – předepíše vám léky jiné.

Hýbejte se Hýbejte se

K takzvané nefarmakologické léčbě patří zvýšený aerobní pohyb. Pro tyto účely zrovna nemusíte běhat maraton. Bohatě postačí, když vsadíte na rychlou chůzi, běh, jízdu na kole, aerobic, plavání nebo jakékoliv těmto aktivitám podobné sporty.

Namítnete, že i na aerobiku lze snadno vypustit duši? To je pravda – vy však nemusíte. Cílem by pro vás mělo být mírné zadýchání a zpocení. Těmto účelům bohatě postačí aerobní aktivita v délce 30 – 60 minut. Pohyb má kromě pozitivního vlivu na vaše srdce také dopad na hladinu cukru v krvi a vaši hmotnost. Vyhněte se naopak posilování s  těžkým závažím, které je při vysokém tlaku nebezpečné.

Skoncujte s kouřením Skoncujte s kouřením

Kouření se od roku 2005 považuje za nemoc a lze ji léčit jak v ordinacích, tak i v lékárně v rámci individuálního poradenství. Kouření negativně ovlivňuje stav cév, přispívá k ateroskleróze a k inzulínové rezistenci. Rizikové není jen kouření, ale také samotný nikotin. S odvykáním kouření vám můžeme pomoci.

Omezte příjem soli Omezte příjem soli

Když je řeč o vysokém krevním tlaku, rozhodně neplatí „sůl nad zlato“. Kuchyňská sůl obsahuje sodík, který hraje významnou roli ve vzniku vysokého tlaku. Sůl zadržuje vodu v těle. Důsledkem toho je velký objem tekutin v krevním oběhu, který pak tlačí na stěny cév a krevní tlak je ještě vyšší.

Nahraďte klasickou sůl zdravější variantou s nízkým obsahem sodíku a vyšším podílem draslíku. Skrytou sůl obsahují také polotovary a jídla z fast foodu, proto se jim raději vyhýbejte a dejte přednost jídlu připravenému doma. Nevhodné jsou pro vás i bramborové lupínky nebo solené ořechy.

Snižte míru stresu Snižte míru stresu

Při stresu se nám aktivuje v organismu řada dějů a produkují se hormony. To vede k aktivaci sympatického nervového systému a zvýšení krevního tlaku ze stresu. Krátkodobé zvýšení krevního tlaku má za následek zúžení cév a zrychlení tepu, abychom byli schopni útoku anebo útěku. Poté, co příčina stresu odezní, vrací se krevní tlak do normálních hodnot.

Při častém nebo neustálém stresu dochází k výkyvům krevního tlaku a k poškození cév. To vede ke vzniku hypertenze. Je však pravdou, že snížit míru stresu není v dnešní době jednoduché. Problémy v práci nebo v soukromém životě nás neustále nutí být v napětí. Existuje ale několik pomůcek, které nám pomohou se uvolnit.

Jednoduché pomůcky pro uvolnění stresu:

  • vědomé hluboké dýchání - sedněte si a zhluboka dýchejte, soustřeďte se na proudění vzduchu,
  • meditace a jóga - ať už budete cvičit doma anebo na hodinách jógy, bude to prospěšné nejen pro vaše fyzické, ale i duševní zdraví,
  • dostatek spánku - dopřejte si dostatek oddychu a spánku ve volných dnech,
  • jednodušší denní program - vynechte aktivity, které nejsou až tak důležité a budete tak méně spěchat

Snižte množství alkoholu Snižte množství alkoholu

I když se po alkoholu cítíme dobře a pomáhá nám se uvolnit, nadměrné a každodenní pití alkoholu našim cévám a srdci vůbec neprospívá ani v malém množství. Pití alkoholu totiž přispívá k poškození cév, ateroskleróze, nebo dokonce k poškození ledvin a jater.

Je dokázáno, že vliv alkoholu na krevní tlak je negativní. Riskujete tak závažné komplikace. Pokud se nechcete vzdát alkoholu úplně, vynechte tvrdý alkohol a místo toho si raději dopřejte skleničku kvalitního vína nebo půllitr piva.

Související produkty

Související produkty


Související dotazy z poradny

Související dotazy z poradny

    • Dotaz pro lékárníka
    • Dotaz na produkt
    06. 10. 2020

    Mohu kombinovat volně prodejné přípravky na tlak?

    Dobry den..je v hodne pri snizeni vysokeho tlaku pouzivat take cesnek v tabletach plus kapky na optimalizaci vysokeho tlaku..mam dojem fytosim nebo podobne..obsahhje hloch.jecmen atd..
    Nekdo zase tvrdi ze cesnek ne ze zvysuje tlak tak se chci zeptat..
    Dekuji za odpoved

    Dobrý den,

    česnek jako takový je vhodný ve vícero ohledech. Při pravidelné konzumaci aspoň jednoho stroužku kvalitního česneku (nebo adekvátu v tabletách/kapkách) dochází k normalizaci hodnoty krevního tlaku, hladiny cholesterolu apod. Kombinace je zcela individuální, záleží, jak vysoký tlak řešíte, a zda-li jeden produkt není zcela schopen tuto hodnotu normalizovat. Nicméně mezi kapkami, které popisujete, a případným užíváním česneku nevidím žádný problém.

    Česnek 1500mg tob.107 od společnosti MedPharma

    S pozdravem,
    Mgr. Radek Machan
    lékárník BENU Děčín

    šipka Mgr. Radek Machan

    Na dotaz odpověděl Mgr. Radek Machan , Děčín, Duchcovská zobrazit odpověď skrýt odpověď

Všechny dotazy


Související články

Související články

Všechny články


Hodnocení

Hodnocení

5.0 5.0 z 5 (Hodnotil 1 zákazník)

  • Roman T. 09. 7. 2020 5

    Ono občas stačí nepít alkohol, nekouřit, rozumně jíst a trošku se hýbat a je to. Jasně, ne vždy to pomůže, ale ruku na srdce, kdo jaký má životní styl, který dělá hodně:-)