Jak snížit krevní tlak? Konkrétní tipy - 2. díl

JAK SNÍŽIT KREVNÍ TLAK? KONKRÉTNÍ TIPY - 2. DÍL

Eva Fabulová

Eva Fabulová

První díl našeho dvoudílného seriálu o vysokém krevním tlaku jsme věnovali seznámení s tím, kde se krevní tlak bere, jak se správně měří, kdy je dobré krevní tlak začít řešit, co ho způsobuje a jak probíhá jeho diagnostika. V druhém díle se zaměříme na to, jak reálně vysoký krevní tlak snížit.

  • Články o zdraví

Užívejte své léky podle pokynů Užívejte své léky podle pokynů

Snižte svůj vysoký krevní tlak na normální hodnoty a chraňte tak své srdce a cévy. Kromě léků, které vám předepíše lékař, je změňte svůj dosavadní životní styl. U léků na předpis, které vám doporučil ošetřující lékař, pečlivě dodržujte stanovené dávkování. Léky na tlak se užívají pravidelně každý den a náhle vysazení nebo zapomenutí dávky, stejně tak dvojitá dávka léků, může znamenat velké potíže. Zbytečně proto neriskujte!

Počítejte s tím, že lékařovi občas potrvá, než pro vás najdete ideální lék – spolupracujte s ním a buďte trpěliví. Pokud vám předepsané léky nevyhovují, nebojte se mu říct – předepíše vám jiné léky jiné.

Hýbejte se Hýbejte se

K takzvané nefarmakologické léčbě patří zvýšený aerobní pohyb. Pro tyto účely zrovna nemusíte běhat maraton. Bohatě postačí, když vsadíte na rychlou chůzi, běh, kolo, aerobic, plavání nebo jakékoliv těmto aktivitám podobné sporty.

Namítnete, že i aerobiku lze snadno vypustit duši? To je pravda – vy však nemusíte. Cílem by pro vás mělo být mírné zadýchání a zpocení. Těmto účelům bohatě postačí aerobní aktivita v délce 30 – 60 minut. Pohyb má kromě pozitivního vlivu na vaše srdce také dopad na hladinu cukru v krvi a vaši hmotnost. Vyhněte se naopak posilování s vysokou váhou a těžkým závažím, které jsou při vysokém tlaku nebezpečné.

Skoncujte s kouřením Skoncujte s kouřením

Kouření se od roku 2005 považuje za nemoc a lze ji léčit jak v ordinacích, tak i v lékárně v rámci individuálního poradenství. Kouření negativně ovlivňuje stav cév, přispívá k ateroskleróze a k inzulínové rezistenci. Rizikové není jen kouření, ale také samotný nikotin. S odvykáním kouření vám pomůžeme.

Omezte příjem soli Omezte příjem soli

Když je řeč o vysokém krevním tlaku, rozhodně neplatí „sůl nad zlato“. Kuchyňská sůl obsahuje sodík, který hraje významnou roli ve vzniku vysokého tlaku. Sůl také zadržuje vodu v těle. Důsledkem toho je velký objem tekutin z krevním oběhu, který pak tlačí na stěny cév a krevní tlak je ještě vyšší.

Nahraďte klasickou sůl zdravější variantou s nízkým obsahem sodíku a vyšším podílen draslíku. Skrytou sůl obsahují taky polotovary a jídla z fast foodu, proto se jim raději vyhýbejte a dejte přednost jídlu připravenému doma. Nevhodné jsou pro vás i bramborové lupínky nebo solené ořechy.

Snižte míru stresu Snižte míru stresu

Při stresu se nám aktivuje v organizmu řada dějů a produkují se hormony. To vede k aktivaci sympatikového nervového systému a zvýšení krevního tlaku ze stresu. Krátkodobé zvýšení krevního tlaku má za následek zúžení cév a zrychlení tepu, abychom byly schopní útoku anebo útěku. Poté, co příčina stresu odezní, vrací se krevní tlak do normálních hodnot.

Při častém anebo neustálém stresu dochází k výkyvům a k poškození cév. To vede ke vzniku hypertenze. Je však pravdou, že snížit míru stresu není v dnešní době jednoduché. Naše problémy v práci nebo v soukromém životě nás neustále nutí být v napětí. Existuje ale několik pomůcek, které nám dokážou pomoci se uvolnit.

Jednoduché pomůcky pro uvolnění stresu:

  • Vědomé hluboké dýchání: sedněte si a zhluboka dýchejte, soustřeďte se na proudění vzduchu
  • Meditace a jóga: ať už budete cvičit doma anebo na hodinách jógy, bude to prospěšné nejen pro vaše fyzické, ale i duševní zdraví
  • Dostatek spánku: dopřejte si dostatek oddychu a spánku ve volných dnech
  • Jednodušší denní program: vynechte aktivity, které nejsou až tak důležité a budete tak méně spěchat

Snižte množství alkoholu Snižte množství alkoholu

I když se po alkoholu cítíme dobře a pomůže nám se uvolnit, nadměrné a každodenní pití alkoholu naším cévám a srdci vůbec neprospívá ani v malém množství. Pití alkoholu totiž přispívá k poškození cév, ateroskleróze, nebo dokonce k poškození ledvin a jater.

Je dokázáno, že vliv alkoholu na krevní tlak je negativní. Riskujete tak závažné komplikace. Pokud se nechcete vzdát alkoholu úplně, vynechte tvrdý alkohol a místo toho si raději dopřejte skleničku kvalitního vína anebo půllitr piva.


Hodnocení

Hodnocení

Buďte první, kdo vloží hodnocení k tomuto článku.

Napsat nové hodnocení

Co si o tomto článku myslíte vy?

1-5

1 2 3 4 5




Provozovatel si vyhrazuje právo na odstranění nevhodných komentářů.