SPORTEM KU ZDRAVÍ

Sportem ku zdraví

Sport působí nejen na fyzické zdraví, ale také podporuje i dobrý psychický stav člověka. Pohyb jako takový má blahodárné účinky na metabolismus, celkovou kondici i koncentraci. Při pohybu se zrychluje metabolismus člověka a tělo spaluje tuky rychleji než v klidu. Při cvičení se také uvolňuje hormon štěstí endorfin. Při sportu se zlepšuje prokrvení těla i mozku, a tím se zvyšuje koncentrace.

Proč sportovat?

SPORT:

  • dodává energii
  • odbourává stres
  • podporuje trávení a imunitu
  • zvyšuje koncentraci

Pokud pravidelně sportujete a máte zvýšený fyzický výkon, měli byste svému tělu dodávat prospěšné složky ve formě vhodných potravin (např. Alnatura) a doplňků. Při sportu Vám pomohou různé doplňky stravy ve formě kolagenu nebo minerálů, doplňující sportovní výživa i přípravky na lokální použití.

Kloubní výživa je při sportu velmi důležitá. Základní složkou většiny kloubních preparátů je kolagen, nebo želatina.

  • Kolagen (COLAFIT, KAMZÍK, GELMODEL PREMIUMALAVIS, BARNYS) – je tělu přirozená látka a strukturální součástí kostí, kloubů, chrupavek a šlach. Při sportu je zatěžovaná pojivová tkáň, vazy a šlachy a ty vyžadují nepřetržitý příjem kolagenu. Kolagen je bílkovina pro výživu pohybového aparátu. Existuje vícero typů, přičemž kolagen typu I je v těle zastoupen nejvíce.
  • Želatina (NUTREND FLEXIT GELACOLL) – je zdrojem bílkovin, které jsou důležité pro stavbu kolagenu.

Při sportu je také vhodné doplnit různé minerály, které tělo při pocení ztrácí. Obzvlášť důležité jsou minerály jako hořčík, sodík a draslík, které můžeme doplnit jednotlivě, nebo ve formě iontových nápojů. Další důležitou látkou při sportu je Karnitin.

  • Hořčík (MAGNE B6 FORTE, MAGNESIUM PHARMAVIT) – přispívá ke zmírnění únavy a vyčerpání a k normální funkci nervového systému a svalů. Hořčík působí relaxačně na svaly a pomáhá tak předcházet křeči stehen a lýtek.
  • Draslík (ZDROVIT MUSCOAKTIV, JAMIESON DRASLÍK) – přispívá k normální činnosti nervové soustavy a zajišťuje svalový tonus.
  • Iontové nápoje (MULTI IONT MIX, ISOSTAR LONG ENERGY) – zabezpečují optimální hydrataci u sportovců a také zvýšený příjem různých minerálů a vitamínů.
  • Karnitin (NUTREND NEOCARNITARGIN, L-KARNITÍN) -  zastává v těle důležitou funkci, kde jeho úlohou je spalování tuku. Karnitin můžeme získat ze stravy, např. z červeného masa nebo mléčných výrobků, avšak někdy to nemusí být dostačující. Poté je potřeba jej doplnit do těla za pomoci různých preparátů.

Kromě systémové podpory lze pomoci našim svalům i lokálně.

  • Tejpy (KINEMAX TAPE, TEMTEX KINESIO, KINESIO TEJP) – Kineziologické tejpování má pozitivní vliv na tělo u sportovců. Tejpovací páska zafixuje postižené místo a tím ulevuje od bolesti a zvyšuje pohyblivost bolavých kloubů. Je možné ji použít při bolestech svalů, šlach či páteře a je vhodná pro sportovce.
  • Mentol (PRIESSNITZ CHLADIVÉ MAZÁNÍ, REFIT ICE GEL) – Mentol napomáha při uvolnění ztuhlého svalstva a také má příiemný chladivý účinek. Může se používat po silné námaze nebo na celkovou únavu.

Produkty pro sportem ku zdraví

  • Mívám po cvičení svalovku. Existuje něco na rychlejší zvládnutí svalovky?

    Mgr. Veronika Hajduková Odpovídá:
    Mgr. Veronika Hajduková

    Když pociťujete, že na Vás přichází svalová únava, nejlepší je namožené partie promasírovat. Na masáž je vhodné použít chladivý gel, nebo chladivou koňskou mast. Podobný efekt má i sprcha vlažnou až studenou vodou.

  • Trpím diabetem typu I, mohu i přesto sportovat?

    Mgr. Veronika Hajduková Odpovídá:
    Mgr. Veronika Hajduková

    Lidé, kteří trpí diabetem 1. typu, jsou schopni veškerých aktivit, jako lidé, kteří diabetes nemají. Opakováním stejného sportu se diabetik naučí optimální postup, který vyhovuje jeho tělu. Ze začátku je velmi důležité časté měření glykémie.

  • Jsem vrcholový sportovec, existují nějaké léky, kterým bych se měl vyhnout kvůli dopingovým testům?

    Mgr. Veronika Hajduková Odpovídá:
    Mgr. Veronika Hajduková

    Z léku na volný prodej je potřeba se vyhnout všem lékům, které mají jako účinnou látku pseudoephedrin. Tato látka je nejčastěji v komplexních lécích, které se užívají na nachlazení.

  • Jaký druh sportu je nejlepší zvolit pro astmatika?

    Mgr. Veronika Hajduková Odpovídá:
    Mgr. Veronika Hajduková

    Doporučují se sportovní aktivity jako volejbal, gymnastika či plávaní. Spíše se nedoporučují sporty jako fotbal, běhání a basketbal, kde je zátěž na plíce vyšší.

  • Byla jsem zvyklá sportovat a teď jsem těhotná. Existují omezení ve sportu v těhotenství?

    Mgr. Veronika Hajduková Odpovídá:
    Mgr. Veronika Hajduková

    Těhotenství neznamená automaticky zákaz sportu, pokud jde o těhotenství bez komplikací. Ve všeobecnosti se nedoporučuje kondiční běhání, nebo sporty, kde je nutné skákat. Po čtvrtém měsíci je lepší, když se vyhnete sportům, kde se leží na zádech.

Nenašli jste váš dotaz?
Zeptejte se lékárníka
v poradně

Zeptejte se lékárníka

Po–Pá: 09:00 – 17:00

Jsme online

přihlásit



Košík

Nákupní košík je prázdný.