Sportem ku zdraví

SPORTEM KU ZDRAVÍ

PharmDr. Matyáš Palan

PharmDr. Matyáš Palan

Sport působí nejen na fyzické zdraví, ale také podporuje i dobrý psychický stav člověka. Pohyb jako takový má blahodárné účinky na metabolismus, celkovou kondici i koncentraci. Při pohybu se zrychluje metabolismus člověka a tělo spaluje tuky rychleji než v klidu. Při cvičení se také uvolňuje hormon štěstí endorfin. Při sportu se zlepšuje prokrvení těla i mozku, a tím se zvyšuje koncentrace.

  • Články o zdraví
  • Pohyb
  • Životní styl

 

Proč sportovat?

SPORT:

  • dodává energii
  • odbourává stres
  • podporuje trávení a imunitu
  • zvyšuje koncentraci

Pokud pravidelně sportujete a máte zvýšený fyzický výkon, měli byste svému tělu dodávat prospěšné složky ve formě vhodných potravin a doplňků. Při sportu Vám pomohou různé doplňky stravy ve formě kolagenu nebo minerálů, doplňující sportovní výživa i přípravky na lokální použití.

Kloubní výživa je při sportu velmi důležitá. Základní složkou většiny kloubních preparátů je kolagen, nebo želatina.

  • Kolagen (COLAFIT, KAMZÍK, GELMODEL PREMIUMBarnys TRIPLE BLEND extra silný) – je tělu přirozená látka a strukturální součástí kostí, kloubů, chrupavek a šlach. Při sportu je zatěžovaná pojivová tkáň, vazy a šlachy a ty vyžadují nepřetržitý příjem kolagenu. Kolagen je bílkovina pro výživu pohybového aparátu. Existuje vícero typů, přičemž kolagen typu I je v těle zastoupen nejvíce.
  • Želatina (NUTREND FLEXIT GELACOLL) – je zdrojem bílkovin, které jsou důležité pro stavbu kolagenu.

Při sportu je také vhodné doplnit různé minerály, které tělo při pocení ztrácí. Obzvlášť důležité jsou minerály jako hořčík, sodík a draslík, které můžeme doplnit jednotlivě, nebo ve formě iontových nápojů. Další důležitou látkou při sportu je Karnitin.

  • Hořčík (MAGNE B6 FORTE, MAGNESIUM PHARMAVIT) – přispívá ke zmírnění únavy a vyčerpání a k normální funkci nervového systému a svalů. Přispívá také k normální syntéze bílkovin.
  • Draslík (ZDROVIT MUSCOAKTIV, JAMIESON DRASLÍK) – přispívá k normální činnosti nervové soustavy a svalů.
  • Iontové nápoje  (ISOSTAR LONG ENERGY) – zabezpečují optimální hydrataci u sportovců a také zvýšený příjem různých minerálů a vitamínů.
  • Karnitin (NUTREND NEOCARNITARGIN, L-KARNITÍN) -  zastává v těle důležitou funkci, kde jeho úlohou je spalování tuku. Karnitin můžeme získat ze stravy, např. z červeného masa nebo mléčných výrobků, avšak někdy to nemusí být dostačující. Poté je potřeba jej doplnit do těla za pomoci různých preparátů.

Kromě systémové podpory lze pomoci našim svalům i lokálně.

  • Tejpy (KINEMAX TAPE, TEMTEX KINESIO, KINESIO TEJP) – Kineziologické tejpování má pozitivní vliv na tělo u sportovců. Tejpovací páska zafixuje postižené místo a tím ulevuje od bolesti a zvyšuje pohyblivost bolavých kloubů. Je možné ji použít při bolestech svalů, šlach či páteře a je vhodná pro sportovce.
  • Mentol (PRIESSNITZ CHLADIVÉ MAZÁNÍ, REFIT ICE GEL) – Mentol napomáha při uvolnění ztuhlého svalstva a také má příiemný chladivý účinek. Může se používat po silné námaze nebo na celkovou únavu.
Související produkty

Související produkty


Související dotazy z poradny

Související dotazy z poradny

    • Dotaz pro lékárníka
    10. 05. 2020

    Jak doplnit základní živiny u sportovce?

    prosím o doporučení pro sportovce,16let.chci pořídit hlavně protein a sacharidy

    Dobrý den,

    základem výživy pro mladého sportovce by vždy měla být pestrá a zdravá strava , nejméně 5x denně , do které je zařazen vyšší obsah bílkovin. Množství jídla pak záleží na denním energetickém výdeji jednosportovce.

    Jak tedy získat proteiny a sacharidy?
    Jedním z nejlepších zdrojů bílkovin je maso (nejlépe rybí, drůbeží nebo králičí), vejce, mléčné výrobky a luštěniny. Sacharidy získáte z  rýže, celozrnných potravin, najdete je také  v ovoci , zelenině . Na druhou stranu  by strava neměla obsahovat příliš tuků, důraz se klade hlavně  na zdravé  tuky  - oleje (olivový, lněný, kokosový a podobně) a z oříšků.

    Ohledně speciálního jídelníčku bych se případně obrátila na výživového poradce, který zhodnotí příjem i výdej , stavbu těla i věk uživatele.

    S pozdravem
    Mgr. Jana Učíková
    vedoucí lékárník Rakovník, Husovo nám.

    šipka Mgr. Jana Učíková

    Na dotaz odpověděla Mgr. Jana Učíková , Rakovník, Husovo nám. zobrazit odpověď skrýt odpověď

    • Dotaz pro lékárníka
    • Vitamíny a minerály
    10. 05. 2020

    Vitamin D pro sportovce

    Dobrý den. Máme 12- ti letého syna, aktivní sportovec. Od sportovního lékaře máme doporučení na doplnění vitamínu D a vápníku. Potřebovali bychom doporučit přípravek nebo přípravky na toto doplnění, Děkuji za odpověď

    Dobrý večer,

    doporučuji Caltrate plus, případně na doporučení lékaře Calcichew. Oba přípravky jsou léky. Calcichew je registrován pro děti pouze na doporučení lékaře 1 tableta 1-2x denně.
    caltrate-plus-peroralni-potahovane-tablety
    calcichew-d3-200-iu-peroralni-zvykaci-tableta

     

    S pozdravem
    Mgr. Petra Rezková, l
    ékárník BENU, Praha 9 CČM

    šipka Mgr. Petra Rezková

    Na dotaz odpověděla Mgr. Petra Rezková , Praha 9, OC Černý Most zobrazit odpověď skrýt odpověď

Všechny dotazy


Související články

Související články

Všechny články


Hodnocení

Hodnocení

Buďte první, kdo vloží hodnocení k tomuto článku.

Napsat nové hodnocení

Co si o tomto článku myslíte vy?

1-5

1 2 3 4 5




Provozovatel si vyhrazuje právo na odstranění nevhodných komentářů.