CO DĚLAT PŘI NESPAVOSTI

Jak na nespavost

Spíte dobře? Měli byste. Kvalita spánku ovlivňuje celý náš život. Má na něj vliv, co a kdy jíme, kde spíme, co děláme před spaním. Projdeme si spánkové desatero a také potraviny, které ovlivňují v pozitivním, ale i v negativním smyslu naše sny.

 

Spánkové desatero Spánkové desatero

Ráno jsme unavení, nalijeme do sebe první kávu. Nabuzení zůstaneme jen chvíli tak si dáme další a další. Večer jsme sice utahaní, ale přes to množství kofeinu a hlavu plnou myšlenek nemůžeme usnout. Dáme skleničku vína a mrkneme z postele na film v naději, že zabereme, ale nic…  Nemůžete usnout? Podívejte se na spánkové desatero a hned budete mít jasno, kde to vázne.

  1. 4–6 hodin před usnutím nepijte kávu, černý, zelený čaj, kolové nápoje ani energetické drinky. A omezte jejich požívání i během dne. Působí povzbudivě a ruší spánek.
  2. Vynechejte večer těžká jídla a poslední pokrm zařaďte 3–4 hodiny před ulehnutím.
  3. Lehká procházka po večeři může zlepšit váš spánek. Naopak cvičení 3–4 hodiny před ulehnutím, může váš spánek narušit.
  4. Večer neřešte nic důležitého, co by vás rozrušilo. Dělejte něco příjemného, co vás uklidní.
  5. Nepijte na noc alkohol. Ten kvalitu spánku zhoršuje.
  6. Nekuřte před usnutím a v době nočního probuzení. Nikotin organismus povzbuzuje.
  7. Nedělejte si z postele zábavní centrum. Na čtení, jídlo a sledování televize si vyberte jiné místo.
  8. V ložnici minimalizujte hluk i světlo a nastavte si vhodnou teplotu (18–20 ºC).
  9. Choďte spát a vstávejte každý den, i o víkendu, ve stejnou dobu.
  10.  Omezte pobyt v posteli na nezbytně nutnou dobu. Postel neslouží k přemýšlení.

Jaké potraviny ovlivňují sny a spánek Jaké potraviny ovlivňují sny a spánek

Důležitým faktorem, který ovlivňuje sny, je jídlo. Různé látky v potravinách a lécích mohou změnit kvalitu spánku. Na činnost mozku, vznik snů a na kvalitu spánku má negativní vliv ostré a výrazně kořeněné jídlo, přeplněný žaludek, plísňové sýry a zmrzlina. Naopak dobrou volbou je před spaním kuřecí maso, sója, tuňák, losos, treska, slunečnicová semínka a tofu. pomoci se spánkem mohou i čajové bylinkové směsi - několik vhodných nabízí značka Leros.

Co jsou sny Co jsou sny

Spánek má několik fází označovaných jako REM a NREM fáze. Sny se nám zdají v REM fázi (Rapid Eyes Movements, rychlé pohyby očních bulv), která trvá od 5 do 45 minut. V této fázi si mozek třídí přijaté informace a zřejmě je ukládá z krátkodobé do dlouhodobé paměti. Poruchy spánku tak mohou způsobit i poruchy paměti.

Zajímavá fakta o snech Zajímavá fakta o snech

Často se nám zdá, že délka snu byla mnohem delší i proto, že sny jsou tvořeny útržky z naší paměti souvisejícími s různými časovými okamžiky.

  • První sny mají už roční děti
  • Sny u žen ovlivňuje měsíční cyklus.
  • Citliví lidé mohou reagovat na fáze měsíce a podle nich se jim dobře či špatně spí. Například při úplňku špatně usínají nebo se opakovaně budí.
  • Nemoci, fyzické a psychické vyčerpání snižuje kvalitu spánku. 

Trápí vás potíže s nespavostí? Nemusíte hned běžet k lékaři pro prášky na spaní, podívejte se na volně prodejné přírodní přípravky, které vás zklidní a připraví na klidný spánek.

 

 

Na zklidnění a dobrý spánek      Přípravky na spaní

Naše lékárny

Přihlásit



Košík

Nákupní košík je prázdný.