Co jsou proteiny

CO JSOU PROTEINY

Mgr. Ľubica Sobčáková

Mgr. Ľubica Sobčáková

Co jsou proteiny a proč jsou v těle důležité? Proteiny, oblíbené především u sportovců, jsou nepostradatelnou látkou při nabírání svalové hmoty, zkrácení doby regenerace a zvyšování výkonnosti při fyzické aktivitě. Jak je vhodně užívat během sportovního výkonu?

  • Články o zdraví
  • Životní styl

4 minuty čtení


Co je protein Co je protein

Proteiny neboli bílkoviny jsou základními stavebními kameny v lidském těle, skládají se z aminokyselin. Lidský organismus se bez nich neobejde. Neukládají se do zásoby, získáváte je jen prostřednictvím stravy. Proteiny jsou nepostradatelnou látkou při tvorbě svalové hmoty - proto jsou tak oblíbené především u sportovců

Význam proteinů pro lidské tělo Význam proteinů pro lidské tělo


Proteiny hrají v lidském těle následující roli:

  • výživa a růst svalů, 
  • výživa šlach, kůže, kostí,
  • zkrácení regenerace,
  • podpora tvorby svalové hmoty,
  • ochrana a podpora svalů při výkonu,
  • spalování tuků a snižování nadváhy.

Hlavní zdroje proteinů Hlavní zdroje proteinů


Proteiny najdete v živočišné i rostlinné stravě. Živočišné bílkoviny mají vyšší podíl esenciálních mastných kyselin - označují se za plnohodnotné. Mezi jejich mínusy patří častý obsah velkého množství tuku a cholesterolu, proto volte raději nízkotučné zdroje. Najdete je v libovém mase, kuřecím a králičím mase, rybách, zvěřině, kvalitní šunce, vejcích (hlavně v bílcích), nízkotučných sýrech a netučném tvarohu.

Mezi potraviny bohaté na rostlinné bílkoviny patří luštěniny, mandle, mák, sezamová semínka, výrobky ze sóji - sojové maso, tempeh, tofu a rostlinné náhrady masa např. robi nebo rostlinná mléka. Jejich výhodou je nízký obsah tuku a vyšší obsah vlákniny. Bílkoviny rostlinného původu neobsahují všechny nepostradatelné aminokyseliny, proto se označují za neplnohodnotné. 

Další variantou obsahující proteiny jsou tzv. proteinové koncentráty, které se používají jako doplňky stravy k přirozeným zdrojům bílkovin.

Proč jsou proteiny důležité pro sportovce? Proč jsou proteiny důležité pro sportovce?

Proteinové doplňky jsou oblíbené především mezi sportovci, protože jsou užitečnými pomocníky pro svalovou regeneraci a budování svalové hmoty. Pokud to se sportem myslíte vážně a budování vašich svalů je vaším cílem, zahrňte proteiny pravidelně do svého jídelníčku. Nezapomínejte, že se jedná o doplnění stravy - vyvážená strava s obsahem bílkovin je základ. (zdroj: Arecenze.cz)

 

Jak užívat protein Jak užívat protein

Protein neboli proteinový prášek je koncentrovaný zdroj bílkovin pocházející z přírodních surovin. Při aktivním nabírání a uchovávání svalové hmoty se neobejdete bez jeho příjmu. Protein je nepostradatelným parťákem vašeho intenzivního tréninku, protože vyživuje svaly a zvětšuje jejich objem, zvyšuje výkonnost a zkracuje dobu regenerace. Vyzkoušejte proteiny od značek ExtrifitProm-In či Penco.

Kdy a jaký protein užívat

Po sportovním výkonu si vaše tělo žádá o doplnění proteinů - v takovém případě sáhněte po proteinových nápojích. Jsou rychle dostupné a snadno odměříte jejich dávku. Bílkoviny syrovátkového typu, které se vyrábí z kravského mléka jsou nejpoužívanějším typem proteinu. Poznáte je podle označení “WHEY” na obale (anglicky syrovátka). Vyzkoušejte Nutrend 100% Whey protein s příchutí kakaa, který představuje vyvážené spojení prvotřídních surovin. Se syrovátkovým proteinem dodáte tělu, co nejrychleji potřebné bílkoviny. Využijete ho i ráno, v dopoledních hodinách a téměř kdykoliv během dne. 

Na noc před spaním je vhodný micelární kasein. Kaseinové proteiny se do těla vstřebávají postupně po dobu až 8 hodin, proto jsou optimální pro pozvolné zásobování organismu během noci. Pokud patříte mezi fanoušky večerních tréninků vyzkoušejte vícesložkový protein, který obsahuje syrovátkový koncentrát i kasein např. Hardcore Gain 21.

Proteinové doplňky obsahují minimální množství tuku a sacharidů. Nezanedbávejte sportovní výživu a dodávejte tělu potřebné látky. Kromě bílkovin doplňujte při sportovní aktivitě i sacharidy.

Jaké množství proteinu brát? Jaké množství proteinu brát?

Standardně u běžné populace a rekreačních sportovců se doporučuje 1 gram bílkoviny na 1 kilogram tělesné hmotnosti. Takové množství proteinu přijmete v běžné denní dávce potravy. U sportovců je doporučený příjem 2 až 3 gramy na 1 kilogram tělesné hmotnosti - liší se to podle aktuální potřeby a fáze tréninku, ve které se nacházíte. Pokud se řadíte mezi aktivní sportovce využijte doplňky stravy určené speciálně sportovcům. Dávejte si pozor na nadměrné užívání proteinu - dodržujte instrukce s doporučeným dávkováním. 

Zařaďte proteiny do svého jídelníčku, optimálně do 2 až 3 jídel denně. V dnešní době je možné získat bílkoviny i z pochutin, jako jsou třeba sladké pomazánky Proteinella s obsahem syrovátkového proteinového izolátu. Vyzkoušejte je a mlsejte zdravě. Výběr a množství doplňků s obsahem proteinu přizpůsobte vašemu aktivnímu tréninku. 

Teď už víte, proč jsou proteiny pro lidské tělo nezbytné a jaký mají význam pro sportovce. Pokud vás zajímá více tématika sportu, přečtěte si článek Sportem ku zdraví.

Naše proteinová nabídka

Nabídka BENU lékárny

Nabídka BENU lékárny


Dotazy z BENU poradny

Dotazy z BENU poradny

    • Dotaz pro lékárníka
    • Imunita
    14. 10. 2020

    Obsahuje spirulina bílkoviny?

    Dobrý dne, prosím, obsahuje tato spirulina také bílkoviny? Děkuji za odpověď

    Dobrý den,

     každá spirulina je ceněna kromě vitamínů i  pro vysoký obsahu bílkovin  a to jí řadí mezi nejvíce na proteiny bohaté potraviny v přírodě. Takže ano, obsahuje ( https://www.benu.cz/spirulina-bio-300g-tbl-1200-nastrojezdravi?ajax )

    S přáním pěkného dne

    PharmDr. Martina Hnilová, vedoucí lékárník Zlín.

    šipka PharmDr. Martina Hnilová

    Na dotaz odpověděla PharmDr. Martina Hnilová , Zlín, Dlouhá zobrazit odpověď skrýt odpověď

    • Dotaz pro lékárníka
    • Detoxikace a hubnutí
    23. 04. 2020

    Je vhodný syrovátkový protein při redukční dietě?

    Dobrý den, je vhodný syrovátkový protein TOPNATUR při redukční dietě? Děkuji za odpověď.

    Dobrý den,

    syrovátkový protein obsahuje na 100 g 7,6 g sacharidů. Určitě je vhodný při redukční dietě typu nízkosacharidové diety, kdy by měl dospělý člověk za jeden den přijmout cca 50 g sacharidů ve stravě. Výhodou proteinového nápoje je vysoký obsah bílkovin, vyšší obsah bílkovin rychleji zasycuje.

     

    S pozdravem
    PharmDr. Barbora Kuthanová
    vedoucí lékárník OC Delta Liberec

    šipka PharmDr. Barbora Kuthanová

    Na dotaz odpověděla PharmDr. Barbora Kuthanová , Liberec, Fügnerova, OC LBC zobrazit odpověď skrýt odpověď

    • Dotaz pro lékárníka
    • Bylinky
    28. 01. 2021

    Konopný protein, neobsahuje psychotropní látky?

    Dobrý den.Na internetu, ale i v klasických obchodech jsem našel různé doplňky, či přímo jídla, která obsahují konopný protein. Jako laik to chápu tak, že se tento protein získává ze semínek nebo rostliny. Jak je to ale s jeho užíváním? Neobsahuje omamné látky? Mám pocit, že se to jmenuje THC a nerad bych do svého těla něco takového přijímal. Nebo tento protein nic takového (omamného, či návykového) neobsahuje?

    Dobrý den.

    Konopí je technická plodina odedávna. Vlákna stonku se stále používají na výrobu lan a tkanin. Z tenkých vláken se např. vyrábí koudel na utěsnění potrubí. Konopný olej lisovaný ze semen se používá zejména v kosmetice. Zde také často najdete extrakt z listů. Bavíme se však o vyšlechtěném technickém konopí, které obsahuje jen velmi málo THC (v ČR je povoleno do 0,3%). K užití léčebnému a také častěji jako rekreační drogy se používají samiččí šištice (květenství) a pryskyřice, kde se kannabinoidy jako je THC koncentrují. Konopný protein se získává lisováním ze semen, kde bude maximálně stopové množství těchto látek. není se tedy čeho obávat.

    S pozdravem.
    Mgr. Václav Navrátil
    vedoucí lékárník Prostějov

    šipka Mgr. Václav Navrátil

    Na dotaz odpověděl Mgr. Václav Navrátil , Olomouc, 8. Května, Galerie Moritz zobrazit odpověď skrýt odpověď

    • Dotaz pro lékárníka
    • Zažívání
    28. 06. 2021

    Proteiny při nabírání svalové hmoty po operaci

    Dobrý den, věk 63 let, po operaci TEP, cvičím co mohu, ale při úbytku svalové hmoty žádné výsledky. Prosím, poraďte, zda by mi pomohlo brát proteiny a jaké. Je jich moc a nevyznám se v nich. Děkuji za odpověď.

    Dobrý den.

    Asi nejpřirozenější budou mléčné bílkoviny = Syrovátkové proteiny. Např. topnatur či Alavis (80% bílkovin), přídavat do kaší, pečení, na obalení řízků, do jogurtů, müsli apod. Jsou dostupné též v ochucené variantě pro přípravu nápoje Whey = syrovátka. obsah 80-100 = bílkovin (směs). 

    Je též možno použít přísad do jídla od výrobců zdravotní výživy (Fresubin či  Resource). Jsou ale dražší a nepřináší nic jiného. Je vhodné se poradit s výživovým poradcem, jak obohatit jídelníček a jak dávkovat. Nadměrná spotřeba bílkovin zatěžuje ledviny a může zvednout hladiny kyseliny močové v krvi. 

    S pozdravem.
    Mgr. Václav Navrátil
    vedoucí lékárník Olomouc

    šipka Mgr. Václav Navrátil

    Na dotaz odpověděl Mgr. Václav Navrátil , Olomouc, 8. Května, Galerie Moritz zobrazit odpověď skrýt odpověď

Všechny dotazy


Související články

Související články

Všechny články


Hodnocení

Hodnocení

Buďte první, kdo vloží hodnocení k tomuto článku.