Co jsou proteiny

CO JSOU PROTEINY

Mgr. Ľubica Sobčáková

Mgr. Ľubica Sobčáková

Co jsou proteiny a proč jsou v těle důležité? Proteiny, oblíbené především u sportovců, jsou nepostradatelnou látkou při nabírání svalové hmoty, zkrácení doby regenerace a zvyšování výkonnosti při fyzické aktivitě. Jak je vhodně užívat během sportovního výkonu?

  • Články o zdraví
  • Životní styl

Co je protein Co je protein

Proteiny neboli bílkoviny jsou základními stavebními kameny v lidském těle, skládají se z aminokyselin. Lidský organismus se bez nich neobejde. Neukládají se do zásoby, získáváte je jen prostřednictvím stravy. Proteiny jsou nepostradatelnou látkou při tvorbě svalové hmoty - proto jsou tak oblíbené především u sportovců

Význam proteinů pro lidské tělo Význam proteinů pro lidské tělo


Proteiny hrají v lidském těle následující roli:

  • výživa a růst svalů, 
  • výživa šlach, kůže, kostí,
  • zkrácení regenerace,
  • podpora tvorby svalové hmoty,
  • ochrana a podpora svalů při výkonu,
  • spalování tuků a snižování nadváhy.

Hlavní zdroje proteinů Hlavní zdroje proteinů


Proteiny najdete v živočišné i rostlinné stravě. Živočišné bílkoviny mají vyšší podíl esenciálních mastných kyselin - označují se za plnohodnotné. Mezi jejich mínusy patří častý obsah velkého množství tuku a cholesterolu, proto volte raději nízkotučné zdroje. Najdete je v libovém mase, kuřecím a králičím mase, rybách, zvěřině, kvalitní šunce, vejcích (hlavně v bílcích), nízkotučných sýrech a netučném tvarohu.

Mezi potraviny bohaté na rostlinné bílkoviny patří luštěniny, mandle, mák, sezamová semínka, výrobky ze sóji - sojové maso, tempeh, tofu a rostlinné náhrady masa např. robi. Jejich výhodou je nízký obsah tuku a vyšší obsah vlákniny. Bílkoviny rostlinného původu neobsahují všechny nepostradatelné aminokyseliny, proto se označují za neplnohodnotné. 

Další variantou obsahující proteiny jsou tzv. proteinové koncentráty, které se používají jako doplňky stravy k přirozeným zdrojům bílkovin.

Proč jsou proteiny důležité pro sportovce? Proč jsou proteiny důležité pro sportovce?

Proteinové doplňky jsou oblíbené především mezi sportovci, protože jsou užitečnými pomocníky pro svalovou regeneraci a budování svalové hmoty. Pokud to se sportem myslíte vážně a budování vašich svalů je vaším cílem, zahrňte proteiny pravidelně do svého jídelníčku. Nezapomínejte, že se jedná o doplnění stravy - vyvážená strava s obsahem bílkovin je základ. (zdroj: Arecenze.cz)

 

Jak užívat protein Jak užívat protein

Protein neboli proteinový prášek je koncentrovaný zdroj bílkovin pocházející z přírodních surovin. Při aktivním nabírání a uchovávání svalové hmoty se neobejdete bez jeho příjmu. Protein je nepostradatelným parťákem vašeho intenzivního tréninku, protože vyživuje svaly a zvětšuje jejich objem, zvyšuje výkonnost a zkracuje dobu regenerace. Vyzkoušejte proteiny od značek Extrifit či Prom-In.

Kdy a jaký protein užívat

Po sportovním výkonu si vaše tělo žádá o doplnění proteinů - v takovém případě sáhněte po proteinových nápojích. Jsou rychle dostupné a snadno odměříte jejich dávku. Bílkoviny syrovátkového typu, které se vyrábí z kravského mléka jsou nejpoužívanějším typem proteinu. Poznáte je podle označení “WHEY” na obale (anglicky syrovátka). Vyzkoušejte Nutrend 100% Whey protein s příchutí kakaa, který představuje vyvážené spojení prvotřídních surovin. Se syrovátkovým proteinem dodáte tělu, co nejrychleji potřebné bílkoviny. Využijete ho i ráno, v dopoledních hodinách a téměř kdykoliv během dne. 

Na noc před spaním je vhodný micelární kasein. Kaseinové proteiny se do těla vstřebávají postupně po dobu až 8 hodin, proto jsou optimální pro pozvolné zásobování organismu během noci. Pokud patříte mezi fanoušky večerních tréninků vyzkoušejte vícesložkový protein, který obsahuje syrovátkový koncentrát i kasein např. Hardcore Gain 21.

Proteinové doplňky obsahují minimální množství tuku a sacharidů. Nezanedbávejte sportovní výživu a dodávejte tělu potřebné látky. Kromě bílkovin doplňujte při sportovní aktivitě i sacharidy.

Jaké množství proteinu brát? Jaké množství proteinu brát?

Standardně u běžné populace a rekreačních sportovců se doporučuje 1 gram bílkoviny na 1 kilogram tělesné hmotnosti. Takové množství proteinu přijmete v běžné denní dávce potravy. U sportovců je doporučený příjem 2 až 3 gramy na 1 kilogram tělesné hmotnosti - liší se to podle aktuální potřeby a fáze tréninku, ve které se nacházíte. Pokud se řadíte mezi aktivní sportovce využijte doplňky stravy určené speciálně sportovcům. Dávejte si pozor na nadměrné užívání proteinu - dodržujte instrukce s doporučeným dávkováním. 

Zařaďte proteiny do svého jídelníčku, optimálně do 2 až 3 jídel denně. Výběr a množství doplňků s obsahem proteinu přizpůsobte vašemu aktivnímu tréninku.

Teď už víte, proč jsou proteiny pro lidské tělo nezbytné a jaký mají význam pro sportovce. Pokud vás zajímá více tématika sportu, přečtěte si článek Sportem ku zdraví.

Sportovní výživa

Související produkty

Související produkty


Související dotazy z poradny

Související dotazy z poradny

    • Dotaz pro lékárníka
    • Dotaz na produkt
    09. 05. 2020

    Mohu přibrat ze syrovátky?

    Dobrý den..mají tyto syrovatka účinek,že přiberete? Chci totiž břibrat.Předem děkuji za kladnou odpověď.S pozdravem

    Dobrý den,

    v syrovátkových přípravcích je směs bílkovin a proto se syrovátka přidává do proteinových přípravků, které se používají na dodání bílkovin při sportování pro přibrání svalové hmoty. Chcete-li přibrat a sportujete, doporučila bych Vám více než samotnou syrovátku komplexnější přípravky například od firmy Nutrend 100% Whey Protein, případně proteiny od Gymbeam.

    S přáním pěkného dne
    PharmDr. Martina Hnilová,
    vedoucí lékárník Zlín.

    šipka PharmDr. Martina Hnilová

    Na dotaz odpověděla PharmDr. Martina Hnilová , Zlín, Dlouhá zobrazit odpověď skrýt odpověď

    • Dotaz pro lékárníka
    • Detoxikace a hubnutí
    23. 04. 2020

    Je vhodný syrovátkový protein při redukční dietě?

    Dobrý den, je vhodný syrovátkový protein TOPNATUR při redukční dietě? Děkuji za odpověď.

    Dobrý den,

    syrovátkový protein obsahuje na 100 g 7,6 g sacharidů. Určitě je vhodný při redukční dietě typu nízkosacharidové diety, kdy by měl dospělý člověk za jeden den přijmout cca 50 g sacharidů ve stravě. Výhodou proteinového nápoje je vysoký obsah bílkovin, vyšší obsah bílkovin rychleji zasycuje.

     

    S pozdravem
    PharmDr. Barbora Kuthanová
    vedoucí lékárník OC Delta Liberec

    šipka PharmDr. Barbora Kuthanová

    Na dotaz odpověděla PharmDr. Barbora Kuthanová , Liberec, OC LBC zobrazit odpověď skrýt odpověď

Všechny dotazy


Související články

Související články

Všechny články


Hodnocení

Hodnocení

Buďte první, kdo vloží hodnocení k tomuto článku.