CO JSOU PROTEINY

Co jsou proteiny

Co jsou proteiny a proč jsou v těle důležité? Proteiny, oblíbené především u sportovců, jsou nepostradatelnou látkou při nabírání svalové hmoty, zkrácení doby regenerace a zvyšování výkonnosti při fyzické aktivitě. Jak je vhodně užívat během sportovního výkonu?

Co je protein Co je protein

Proteiny neboli bílkoviny jsou základními stavebními kameny v lidském těle, skládají se z aminokyselin. Lidský organismus se bez nich neobejde. Neukládají se do zásoby, získáváte je jen prostřednictvím stravy. Proteiny jsou nepostradatelnou látkou při tvorbě svalové hmoty - proto jsou tak oblíbené především u sportovců

Význam proteinů pro lidské tělo Význam proteinů pro lidské tělo


Proteiny hrají v lidském těle následující roli:

  • výživa a růst svalů, 
  • výživa šlach, kůže, kostí,
  • zkrácení regenerace,
  • podpora tvorby svalové hmoty,
  • ochrana a podpora svalů při výkonu,
  • spalování tuků a snižování nadváhy.

Hlavní zdroje proteinů Hlavní zdroje proteinů


Proteiny najdete v živočišné i rostlinné stravě. Živočišné bílkoviny mají vyšší podíl esenciálních mastných kyselin - označují se za plnohodnotné. Mezi jejich mínusy patří častý obsah velkého množství tuku a cholesterolu, proto volte raději nízkotučné zdroje. Najdete je v libovém mase, kuřecím a králičím mase, rybách, zvěřině, kvalitní šunce, vejcích (hlavně v bílcích), nízkotučných sýrech a netučném tvarohu.

Mezi potraviny bohaté na rostlinné bílkoviny patří luštěniny, mandle, mák, sezamová semínka, výrobky ze sóji - sojové maso, tempeh, tofu a rostlinné náhrady masa např. robi. Jejich výhodou je nízký obsah tuku a vyšší obsah vlákniny. Bílkoviny rostlinného původu neobsahují všechny nepostradatelné aminokyseliny, proto se označují za neplnohodnotné. 

Další variantou obsahující proteiny jsou tzv. proteinové koncentráty, které se používají jako doplňky stravy k přirozeným zdrojům bílkovin.

Proč jsou proteiny důležité pro sportovce? Proč jsou proteiny důležité pro sportovce?

Proteinové doplňky jsou oblíbené především mezi sportovci, protože jsou užitečnými pomocníky pro svalovou regeneraci a budování svalové hmoty. Pokud to se sportem myslíte vážně a budování vašich svalů je vaším cílem, zahrňte proteiny pravidelně do svého jídelníčku. Nezapomínejte, že se jedná o doplnění stravy - vyvážená strava s obsahem bílkovin je základ. 

 

Jak užívat protein Jak užívat protein

Protein neboli proteinový prášek je koncentrovaný zdroj bílkovin pocházející z přírodních surovin. Při aktivním nabírání a uchovávání svalové hmoty se neobejdete bez jeho příjmu. Protein je nepostradatelným parťákem vašeho intenzivního tréninku, protože vyživuje svaly a zvětšuje jejich objem, zvyšuje výkonnost a zkracuje dobu regenerace. Vyzkoušejte proteiny od značek Extrifit či Prom-In.

Kdy a jaký protein užívat

Po sportovním výkonu si vaše tělo žádá o doplnění proteinů - v takovém případě sáhněte po proteinových nápojích. Jsou rychle dostupné a snadno odměříte jejich dávku. Bílkoviny syrovátkového typu, které se vyrábí z kravského mléka jsou nejpoužívanějším typem proteinu. Poznáte je podle označení “WHEY” na obale (anglicky syrovátka). Vyzkoušejte Nutrend 100% Whey protein s příchutí kakaa, který představuje vyvážené spojení prvotřídních surovin. Se syrovátkovým proteinem dodáte tělu, co nejrychleji potřebné bílkoviny. Využijete ho i ráno, v dopoledních hodinách a téměř kdykoliv během dne. 

Na noc před spaním je vhodný micelární kasein. Kaseinové proteiny se do těla vstřebávají postupně po dobu až 8 hodin, proto jsou optimální pro pozvolné zásobování organismu během noci. Pokud patříte mezi fanoušky večerních tréninků vyzkoušejte vícesložkový protein, který obsahuje syrovátkový koncentrát i kasein např. Hardcore Gain 21.

Proteinové doplňky obsahují minimální množství tuku a sacharidů. Nezanedbávejte sportovní výživu a dodávejte tělu potřebné látky. Kromě bílkovin doplňujte při sportovní aktivitě i sacharidy.

Jaké množství proteinu brát? Jaké množství proteinu brát?

Standardně u běžné populace a rekreačních sportovců se doporučuje 1 gram bílkoviny na 1 kilogram tělesné hmotnosti. Takové množství proteinu přijmete v běžné denní dávce potravy. U sportovců je doporučený příjem 2 až 3 gramy na 1 kilogram tělesné hmotnosti - liší se to podle aktuální potřeby a fáze tréninku, ve které se nacházíte. Pokud se řadíte mezi aktivní sportovce využijte doplňky stravy určené speciálně sportovcům. Dávejte si pozor na nadměrné užívání proteinu - dodržujte instrukce s doporučeným dávkováním. 

Zařaďte proteiny do svého jídelníčku, optimálně do 2 až 3 jídel denně. Výběr a množství doplňků s obsahem proteinu přizpůsobte vašemu aktivnímu tréninku.

Teď už víte, proč jsou proteiny pro lidské tělo nezbytné a jaký mají význam pro sportovce. Pokud vás zajímá více tématika sportu, přečtěte si článek Sportem ku zdraví.

Sportovní výživa

Zavřít

Webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie.
Více informací

Naše lékárny

Přihlásit



Košík

Nákupní košík je prázdný.