Superpotraviny

SUPERPOTRAVINY

Mgr. Ľubica Sobčáková

Mgr. Ľubica Sobčáková

Zdravý životní styl je základem spokojeného života. Sledovat nové směry v oblasti zdravé výživy je někdy docela náročné, protože se neustále mění. Mezi dlouhodobé trendy, jako je nahrazování produktů z normální mouky produkty celozrnnými, můžeme dnes směle řadit i důraz na kvalitu potravin a jejich původ. Na tomto poli se setkáváme také s pojmem superpotravina – případně s anglickým superfoods. Proto si na tento pojem trochu posvítíme.

  • Články o zdraví
  • Životní styl

10 minut čtení


Co jsou superpotraviny Co jsou superpotraviny

Etikety potravin a doplňků v dnešní době zaplavily spousty certifikovaných značek. Na první pohled díky nim poznáte bio produkty, bezlepkové potraviny, bezlaktózové výrobky nebo třeba přípravky pro vegany. Je tedy skoro zarážející, že “Superpotravina” mezi nimi chybí. Pojem superpotravina totiž nemá žádnou přesnou definici a neexistuje tedy ani žádný oficiální seznam superpotravin. Superpotravina je vlastně označení, které se začalo užívat hlavně u nových potravin. Upozorňovalo na vysoký obsah látek důležitých pro náš organismus. Pojem superpotravina ale postupně “zlidověl” a jeho použití se rozšířilo i na nejrůznější domácí potraviny, které se mohou pyšnit obsahem nutričně hodnotných látek.

Potraviny nového typu
Může se to zdát kuriózní, ale nové potraviny na rozdíl od superpotravin svoji oficiální definici mají. Potravinou nového typu je taková potravina, která nebyla významně konzumována na území Evropské unie před květnem roku 1997. Mezi ně patří například chia semena, moringa, goji nebo dužina z plodů baobabu.

 

Že superpotravina není oficiálním označením může mít také své stinné stránky. Kvůli nejasným kritériím mohou být jako superpotraviny “nálepkované” nejrůznější produkty, které nemusí svými obsahovými látkami až tak moc vybočovat z řad běžných potravin. Vždy se proto zajímejte o konkrétní produkt a o to, co vám může skutečně nabídnout. Několik potravin, které my považujeme za nutričně zajímavé, jsme se vám rozhodli blíž představit. Také vás zaujaly, anebo nepřesvědčily? Které byste vybrali vy? Dejte nám vědět v komentářích pod článkem.

Neskutečně nabitá chia semínka Neskutečně nabitá chia semínka

Chia (čia) semínka jsou plody šalvěje hispánské. Jde o horskou bylinu, která přirozeně roste ve Střední Americe. Využívali ji prý už Aztékové a určitě jste o ní také slyšeli. Drobná, černá chia semínka jsou sice poměrně nenápadná, patří ale mezi nejlepší rostlinné zdroje omega 3 mastných kyselin. Díky nim jsou chia bohatým zdrojem energie. Obsahují také spoustu antioxidantů, minerály vápník, zinek, železo, hořčík a fosfor, dále bílkoviny a vlákninu. Vláknina vytváří na povrchu semínek obal, který ve vodě bobtná. Tím se semínko dokáže zvětšit i více než 10x! Proto si můžete z chia semínek udělat třeba zdravý chia pudink. Ale pozor, pokud jsou semínka příliš dlouho skladovaná, mohou bobtnat hůře.

Protože mají chia semínka neutrální chuť, dají se přidávat do sladkých i slaných potravin například do jogurtů, müsli nebo do pečiva. Lidé s alergií na vaječnou bílkovinu je používají i jako náhradu vajec. Chia semínka jsou přirozeně bezlepková.

Vláknina v chia semínkách je celkově velice cenná. Napomáhá tomu, aby se během trávení sacharidy vstřebávaly postupně, jinými slovy snižují glykemický index potravin. Díky tomu se hladina cukru v krvi příliš nerozkolísá. Chia semínka jsou proto právem oblíbená u diabetiků. Kvůli vysokému obsahu vlákniny chia semínka také dobře zasytí, hodí se proto i jako doplněk jídelníčku při redukční dietě.

Chia semínka obsahují mnoho důležitých živin

Kustovnice čínská – goji Kustovnice čínská – goji

Někteří ji nazývají „červeným diamantem“. Kustovnice čínská, známá i jako goji, přirozeně roste na území východní Asie. Její plody nevydrží dlouho čerstvé, proto se s nimi setkáte nejčastěji v sušené podobě. Goji jsou bohaté na betakaroteny, vitamíny E, B1 a B2. V plodech kustovnice může být až 500x více vitamínu C než v pomerančích. Obsahují 21 stopových prvků včetně zinku, selenu, fosforu, železa, mědi a vápníku. Dále se v goji nachází betasitosterol.

Goji se jako sušené ovoce hodí například do cereálních směsí, ovesných kaší či tyčinek. Najdete ji i jako součást čajových směsí. A ti mlsnější mohou sáhnout i po 100% přírodní šťávě z jejích plodů.

Borůvky
Na seznamech superpotravin často najdete exotické plodiny. Mnohé z nich ale nevynechávají ani naše místní potraviny. Například lesní borůvky jsou jedním z nejlepších přírodních zdrojů anthokyanů, což jsou antioxidanty, které borůvkám propůjčují sytou modrofialovou barvu a jsou ceněné například pro podporu zdraví cév. V borůvkách jsou dále minerály hořčík a železo nebo vitamín C.

Maca peruánská – poklad z And Maca peruánská – poklad z And

Ve výškách okolo 4 000 metrů nad mořem v jihoamerických Andách byste s trochou štěstí mohli na skalnatých svazích bičovaných silných větrem najít volně růst macu. Česky se maca označuje jako řeřicha peruánská. Jde o bylinu, která patří mezi tradiční potraviny obyvatel Peru a je neodmyslitelně spjata i s jejich tradiční medicínou, ve které byla používána na povzbuzení nebo podporu plodnosti.

Podzemní hlízy macy obsahují pestrou směs minerálů jako vápník, železo, zinek nebo měď, dále vitamin C, omega 3 nenasycenou kyselinu linolenovou, betasitosterol a další specifické látky označované jako macamidy. Betasitosterol patří mezi rostlinné steroly (fytosteroly), které mohou mít pozitivní vliv na hladinu cholesterolu. Maca může mít mnoho barevných odstínů. Nejčastěji se setkáte s červenou macou, žlutou macou a černou macou. Liší se nejen svou barvou, ale také chutí a obsaženými látkami.

Není maca jako matcha
Zelený čaj je ceněný pro obsah antioxidantů. Teď si představte, že jich obsahuje ještě 10 x víc. Jak? No v podobě matcha tea, což je tradiční japonský zelený čaj ve formě prášku, který se získává ze speciálně vypěstovaných a zpracovaných lístků. Čajové lístky na jeho výrobu totiž musí být stíněné před sluncem. Prášek se zalévá vodou nebo mlékem. Matcha tea obsahuje ve srovnání se zeleným čajem více kofeinu a také velké množství theaninu, který mu dává specifickou chuť.

Rakytník – zlato ze stromů Rakytník – zlato ze stromů

Rakytník má stromovitý nebo keřovitý vzrůst a často si nenápadně roste v okolí cest nebo někde v rohu zahrady až u plotu. Přitom drobné plody rakytníku skrývají zlato – nebo lépe řečeno karoteny, které drobným plodům dávají zlatavě oranžovou barvu a v těle se z nich stává vitamin A. Rakytník je opravdu bohatý na vitamíny. Obsahuje spoustu vitaminu C a dále ještě vitamíny B, vitamin E a vitamin K.

V rakytníku najdete také antioxidanty jako jsou flavonoidy. Obsahují také lutein a zeaxanthin, které se přirozeně nachází v oční sítnici, přezdívá se jim proto také vitamíny na oči. Plody rakytníku jsou rovněž zdrojem rakytníkového oleje obsahujícího velké množství omega 3, omega 6, omega 7 a omega 9 nenasycených mastných kyselin.

Díky svým obsahovým látkám se rakytník hodí pro posílení imunity, podpoří také zdraví kůže, působí jako antioxidant. Obzvláště výhodné jsou produkty s rakytníkem zpracovávané za studena. Takové rakytníkové oleje nebo rakytníkové sirupy a šťávy si totiž zachovávají díky šetrné výrobě nejvíc vitamínů.

Omega 7
Když mezi omega 3, omega 6 a omega 9 vidíte omega 7, můžete si říct, že se možná někdo přepočítal. Není tomu ale tak. Omega 7 nenasycené mastné kyseliny se opravdu trochu vymykají mezi běžnými polynenasycenými mastnými kyselinami v násobcích 3, jak je běžně známe. Přitom omega 7 jsou pro lidské tělo velice přirozené a důležité. Naše tělo si je dokáže z části vytvářet a jsou součástí tukové tkáně nebo dokonce i mateřského mléka! V potravinách jsou omega 7 poměrně vzácné. Omega 7 mononenasycenou kyselinu palmitoolejovou najdete v rakytníkovém oleji nebo pak v makadamových oříšcích. V malém množství může být v rybím oleji.

Šampioni ze světa hub Šampioni ze světa hub

Zpestřením jídelníčku mohou být také houby. Některé z nich jsou stále oblíbenější, pro bohatství nutričně významných látek, které obsahují. Mnohé z nich se proto uplatňují i pro výrobu doplňků stravy, aby byly po ruce po celý rok. Kteří šampioni ze světa hub by vás mohli zaujmout?

  • Hlíva ústřičná

Dřevokazná houba hlíva ústřičná (Pleurotus) je ceněná pro obsah betaglukanů. Betaglukany jsou specifické polysacharidy, které dokáží povzbudit imunitu. Hlíva obsahuje také minerální látky a vitamíny B, C, D a K a je bohatá na vlákninu. Polysacharidy v hlívě mohou ve střevě navíc omezovat vstřebávání cholesterolu a tím mít pozitivní vliv na jeho hladinu.

  • Cordyceps

Cordyceps se v češtině označuje jako housenice čínská. Tato parazitická houba se přirozeně vyskytuje ve vysokých nadmořských výškách například v oblasti Nepálu. Využívána je v tradiční čínské medicíně pro celkovou posilu organismu, podporu fyzického výkonu a vytrvalosti aj. Kromě vitamínů a minerálů obsahuje cordyceps směs bioaktivních látek jako jsou steroly nebo nukleosidy. Je zkoumána například pro imunomodulační a antidiabetickou aktivitu.

  • Chaga

Rezavec šikmý neboli chaga (čaga) je houba používaná v lidové medicíně států severní Evropy. Vědecký výzkum v ní později objevil množství biologicky aktivních látek, které vysvětlují její imunomodulační, antidiabetický nebo protizánětlivý účinek.

  • Reishi

Královna hub nebo reishi, to všechno jsou názvy pro houbu Ganoderma lucidum s roztomilým českým názvem lesklokorka lesklá. V medicíně se používala ve starověké Číně a Indii. Obsahuje bioaktivní polysacharidy včetně betaglukanů, fytosteroly a terpeny. Podle výzkumů působí reishi jako antioxidant a má pozitivní vliv na imunitu. Zároveň látky v ní obsažené pozitivně ovlivňují zdraví cév.

Nechte se unést na zelené vlně Nechte se unést na zelené vlně

Pojídáte řasy nebo sinice? Že vás to ani nenapadlo? Zelené potraviny jako chlorella nebo dokonce sinice spirulina si ceníme pro vysoký obsah mikroživin i bílkovin. Řadit mezi ně můžete také jiné zelené produkty jako zelený ječmen. Jsou bohaté na chlorofyl, antioxidanty nebo hořčík. Třeba spirulina je zdrojem železa a bílkovin. Obsahuje stopový prvek chrom, který se podílí na udržení normální hladiny glukózy v krvi. Také podporuje obranyschopnost stejně jako chlorella, která obsahuje vitamin C, K, karoteny, vápník nebo železo. Zelené potraviny jsou skvělým doplňkem jídelníčku při detoxikaci, hubnutí.

Superpotraviny

Ovocná šťáva, zelené smoothie s mladým ječmenem nebo yuzu tea – také nápoje mohou být plné vitamínů a antioxidantů.

Kouzlo pestrosti Kouzlo pestrosti

Neexistuje jediná potravina, která by pokryla nároky na všechny živiny, které naše tělo potřebuje. Základem je proto vyvážený a hlavně pestrý jídelníček. Zdravé potraviny ho perfektně doplňují, důležitá je ale i čerstvost a jejich šetrné zpracování, díky kterému si udrží vysoký obsah. Také původ potravin má mnohdy zásadní vliv na jejich kvalitu.

I nejvíc “super” potraviny jsou stále potravinami. Přestože mohou být nabité zdraví prospěšnými látkami a hodí se do zdravého jídelníčku v rámci režimových opatření u různých (hlavně civilizačních) onemocnění, nejsou určené k léčbě závažných zdravotních obtíží. Ta patří vždy do rukou lékaře.

SuperfoodsKurkuma

Nabídka BENU lékárny

Nabídka BENU lékárny


Dotazy z BENU poradny

Dotazy z BENU poradny

    • Dotaz pro lékárníka
    • Detoxikace a hubnutí
    10. 05. 2020

    Lze současně užívat mladý ječmen a březovou šťávu?

    Dobrý den,ráda by se zeptala,zda je možné užívat současně březovou štávu(Weleda) a mladý ječmen v podobě zeleného prášku k detoxikaci organismu u osoby 63 let,popřípadě v jakém dávkování.
    Děkuji

    Dobrý den,

    tato kombinace je v pořádků a může se klidně kombinovat. Dávkovaní u březové šťávy je následujíci: polévkovou lžíci BIO Březové šťávy Weleda rozmíchejte ve sklenici vody, čaje nebo naředěné ovocné šťávy. U mladého ječmenu, nepíšete přesně, který máte, ale můžete se řídit dávkovaním, které určuje výrobce.

    S pozdravem
    Mgr. Veronika Hajduková
    Farmaceut specialista

    šipka

    Na dotaz odpověděla , Praha 10, K Pérovně zobrazit odpověď skrýt odpověď

    • Dotaz pro lékárníka
    • Detoxikace a hubnutí
    10. 05. 2020

    Hubnutí s chia semínkami

    Dobrý den chci se zeptat jestli mi pomůže chia semínka na hubnutí a pomáhá to na hubnutí a jeho užívání kolik semínek a kolik vody a, zhubnu prosím napište mi ještě dneska děkuji

    Dobrý den,

    Chia semínka patří do skupiny superpotravina. Určitě je vhodné je zařadit do stravy, ale v rozumném množství. Jde o semena, tudíž tučnou záležitost. Přes noc nechte chia nabobtnat ve sklenici s vodou, nebo mlékem. Množství si sama nastavte tak, jaká konzistence Vám bude vyhovovat. Prostě to jednou zkuste a uvidíte. Jen nedoslazujte. Použijte ovoce, případně rozinky. Vyvarujte se i umělých sladidel. To je velký "podvod" na organismus. Po sladkém tělo čeká na přísun energie, která se ovšem nedostaví a tak máte posléze větší hlad.
    Chia semínka Vám dodají vlákninu, vitamíny a minerály, pomohou pročistit střeva.
    Přeji pevnou vůli a odhodlání na Vaší cestě ke štíhlému tělu.

    S pozdravem
    Mgr. Petra Rezková
    lékárník BENU, Praha 9 CČM

    šipka Mgr. Petra Rezková

    Na dotaz odpověděla Mgr. Petra Rezková , Praha 9, OC Černý most, naproti Globusu zobrazit odpověď skrýt odpověď

    • Dotaz pro lékárníka
    • Detoxikace a hubnutí
    10. 05. 2020

    Detoxikace jater s chlorellou

    Dobrý den, mám dotaz sháním něco na detoxikaci jater,nebo neco pročištění ?

    Dobrý den,
    jako základní látku na pročištění jater bych doporučila silymariny - látky z Ostropestřce mariánského. Ostropestřec je velmi silný antioxidant a podporuje lidskou imunitu. Čistí jaterní tkáň a podporuje tvorbu žluči. Kromě toho má vliv na hladinu cukru, cholesterolu, na činnost srdce a trávícího systému. Přidává se i do detoxikačních očistných kúr. Můžete volit různé formy (čaje, tablety, olej nebo kapky). Lze brát dlouhodobě. Největší přínos pro očistnou kúru má na jaře. Velmi zajímavá kombinace pro očistu jater je ostropestřec a houby reishi. Reishi je známou houbou čínské medicíny. Revitalizuje celkově organismus, čistí ho a také regeneruje játra. Další látkou, která pročistí a regeneruje celkově organismus je chlorella.  Je zdrojem důležitých vitaminů a minerálních látek. Tím brání rozvoji zánětů v těle a má příznivý vliv na střevní mikroflóru a trávení. Dávkování má být postupně vzestupné, aby se tělo průběžně zbavovalo odpadních a toxických látek. Je důležité volit, co nejčistší formu chlorelly. Při očistě upravujme životosprávu, aby se tělu odlehčilo v trávení. Nepřetěžujme organismus a více celkově odpočívejme. V poslední době se stále více mluví a správném dýchání, které pomáhá tělu i duši. Často dýcháme povrchně, málo a špatnou technikou. Kyslík se tak nedostává do míst, kde je ho nejvíc potřeba a nám pak chybí energie.


    S přáním pěkného dne
    PharmDr. Martina Hnilová,
    vedoucí lékárník, Zlín.


    Ostropestřec plus Farmax 60tob
    TEREZIA Ostropestřec+Reishi 60cps
    Chlorella+Spirulina 750tbl bio nupreme

    šipka PharmDr. Martina Hnilová

    Na dotaz odpověděla PharmDr. Martina Hnilová , Zlín, Dlouhá zobrazit odpověď skrýt odpověď

Všechny dotazy


Související články

Související články

Všechny články


Hodnocení

Hodnocení

Buďte první, kdo vloží hodnocení k tomuto článku.