Zdravý životní styl

ZDRAVÝ ŽIVOTNÍ STYL

Mgr. Ľubica Sobčáková

Mgr. Ľubica Sobčáková

Zdravý životní styl je v posledních letech velmi diskutovaným tématem. Z každé strany slyšíte, že pro udržení zdraví a prevenci civilizačních nemocí je klíčový zdravý životní styl. Existuje mnoho rad a doporučení, ale jak začít? Kromě vitamínů a minerálů to jsou například správné stravovací návyky. Pomoci může i pár kousků ovoce a zeleniny do práce. Zdravý životní styl zasahuje do všech životních rovin: vaše stravovací návyky, trávení volného času, spánek, dobrá nálada a pohyb.

  • Články o zdraví
  • Životní styl

3 minuty čtení


Definice zdraví Definice zdraví

Co je to zdraví? Pro každého člověka může být definice zdraví trochu jiná, ale všichni se shodneme na jednom: zdraví znamená absence nemoci, stav fyzické, duševní a sociální pohody. Zjednodušeně se dá říct, že zdraví jsme, pokud jsme schopni vést produktivní sociální a ekonomický život.

Co znamená jíst a žít zdravě? Zdravě žijící člověk je takový, který si udržuje přiměřenou hmotnost, pravidelně cvičí, vyhýbá se alkoholu, drogám a cigaretám, je zaměřený na pestrou a vyváženou stravu. Zdravý je také po mentální rovině, cítí se uvolněně, bez stresu a udržuje si dobré vztahy se svým okolím.

Nezdravý životní styl je tedy přesným opakem. Nezdravě žije člověk s nadváhou a minimem fyzické aktivity, který si navíc pravidelně dopřává alkohol, cigarety a smažené jídlo. Na zdraví má negativní vliv také špatná nálada, stres a nedostatek spánku. Ruku na srdce, nepěstujete si minimálně jeden z bodů?

Jak podpořit změnu životního stylu? Jak podpořit změnu životního stylu?

Když se cítíte spokojeni, pravděpodobně svůj životní styl nezměníte. Pokud ale začnete pociťovat nepohodu v některé z klíčových oblastí, snažte se nejdříve zjistit, co můžete dělat ve svém životě lépe. Zaměřte se nejen na stravovací návyky a pohybové stereotypy, ale také na pozitivní myšlení a relaxaci.

Ne nadarmo se říká, že zvyk je železná košile. Když jste zvyklí něco dělat pravidelně, těžko se toho vzdáváte. Starý zvyk zůstává uložený v mozku a proto je potřeba vytvořit si zvyk nový a vybudovat si v mozku nové neuronové cesty. Někdy to není jednoduché, ale při správném odhodlání, když třeba začnete chodit na procházku každý den 21 dní po sobě, stane se to pro vás zvykem a bude to pro vás přirozená věc.

Díky lepšímu životnímu stylu si udržíte svoje zdraví

Většina lidí má život plný stresu, kdy povinnosti v práci a péče o domácnost jsou na seznamu dříve, nežli péče o své zdraví. Tělo nám pak často dává nepatrné signály, že je něco v nepořádku. Pozorujete zhoršení stavu pleti, pomalé zažívání, změnu své siluety nebo potíže s usínáním? Dříve, než sáhnete po pomoc do své lékárničky, zkuste se zamyslet nad tím, proč tento problém vzniká.

Jednoduchým řešením je svůj životní styl postupně zlepšovat. Je opravdu těžké změnit své návyky od základů, proto si vše promyslete a postupujte krok za krokem. Změny nemusí být ze začátku velké, ale mnohem důležitější je, aby byly trvalé.

5 jednoduchých rad, jak změnit životní styl 5 jednoduchých rad, jak změnit životní styl

Ať je váš zdravotní stav, fyzická kondice, věk nebo rodinná situace jakákoliv, vždy existuje alespoň malý prostor na zlepšení svých návyků. Důležité je přijmout změny s radostí a nepolevit. Jak žít zdravě?

Dopřejte si dostatek spánku

Nepravidelný a nekvalitní spánek se podepíše na fyzické a psychické rovině. Pokud spíte krátce a přes den cítíte únavu, odráží se to na výkonu mozku a nejste tak produktivní. Tělo vám posílá signály, že potřebuje energii a vy máte chuť na jídlo energeticky bohaté, plné jednoduchých sacharidů. Právě jednoduché cukry jsou příčinou přibývání na váze. Únavu je vidět také na očích a při dlouhodobě i na stavu pleti. Ideální délka spánku dospělého člověka je 7 - 8 hodin.

Zacilte na pravidelný pohyb

Do svých volnočasových aktivit zařaďte fyzickou aktivitu. V případě, že jste se doteď žádné nevěnovali, začněte pozvolna. Ideální je začít s procházkami při zvýšené tepové frekvenci (zadýcháte se tak, že ještě zvládnete mluvit), alespoň 40 minut 3krát týdně. Postupně si náročnost zvyšujte a přidejte i silový trénink. Důležité je najít si sport, který vám bude dělat radost a přinese vám dobrou náladu. Jste rádi mezi lidmi? Kolektivní sporty jsou pro vás jako stvořené. Nebo jste naopak, introvert a rádi trávíte čas osamotě? To vás budou spíše bavit sporty pro jednotlivce. Aby vás pohyb bavil, pořiďte si hezké sportovní oblečení nebo kvalitní náčiní.

Vzdejte se cigaret

O škodlivosti kouření nemůže nikdo pochybovat. Škodlivé není jen aktivní, ale také pasivní kouření. Má negativní vliv na cévy, srdce, plíce, ústní dutinu a žaludek. Vzdát se cigaret nemusí být pro někoho jednoduché, ale naštěstí existuje několik léků a pomůcek na odvykání kouření. Pomoct vám může také konzultační služba na lékárně Odvykání kouření a motivující příspěvek zdravotních pojišťoven na nákup léků při odvykání od cigaret.

Jak moc jste závislí na nikotinu? Udělejte si test závislosti na nikotinu.

Dodržujte zásady zdravé výživy

Jídlo a stravovací návyky jsou klíčem k udržení normálního metabolismu a rukou v ruce s pohybovou aktivitou tvoří prevenci před metabolickými chorobami, jako jsou cukrovka, vysoký cholesterol, vysoký krevní tlak a cévní poruchy. Jak začít jíst zdravě? Když navštívíte výživového poradce, možná vám doporučí dietu, přímo vám na míru. Řekne vám, co nemůžete jíst a čeho se vzdát, omezíte oblíbená jídla a vyměníte je za ty, které vám tak velmi nechutnají. Výsledkem takový diety bude, tvz. jo-jo efekt. Jakmile dosáhnete svého cíle a začnete se stravovat podle svých předchozích zvyklostí, problém s přibýváním na hmotnosti je tu opět.

Mnohem efektivnější je tzv metoda zdravého talíře. Dopřát si můžete všechno, akorát udržujte základní živiny ve správném poměru. Autorkou zdravého talíře je známá výživová poradkyně PharmDr. Margit Slimáková, pro kterou je jídlo jako životní styl a stále se vylepšenou verzí potravinové pyramidy.

Na pomyslném talíři, který představuje denní příjem potravin, si potraviny rozdělte na 4 díly:

  1. Zelenina tvoří ¼ talíře. Čím rozmanitější, tím lepší. Pozor na brambory, mají velký obsah polysacharidů a do příjmu zeleniny nepočítají.
  2. Ovoce je druhá čtvrtina talíře. Pokud nemáte ovoce rádi, nahraďte ji zeleninou.
  3. Sacharidy, kterých máte často nadbytek, tvoří jen jednu třetinu příjmu. Počítají se do toho jak jednoduché cukry (sladkosti), tak i přílohy (brambory, rýže, těstoviny, pečivo).
  4. Bílkoviny doplňují talíř živin, jejich množství by mělo být minimálně stejné, jako sacharidů. Zdrojem jsou maso ryby, luštěniny, vejce a tvaroh.

Tekutiny doplňujte v podobě čisté vody a neslazených čajů.

Do svého jídelníčku zařaďte také superpotraviny, které mají vysoký obsah vitamínů, minerálů a antioxidantů. Jsou to goji, chia semínka, chlorella nebo matcha tea.

Naučte se zvládat stres

Zdravý životní styl je do velké míry spojený také s duševním zdravím. Stres má přímé dopady na zdraví v podobě potíží se spánkem a taky nepřímé. Když jste ve stresu, máte vyšší tendenci kouřit, přejídat se, hádat se s lidmi kolem sebe a být rozzlobený. Někdo kvůli uvolnění častou vidí na dno skleničky, co opět přináší únavu, zdravotní potíže a neshody s blízkými. Osvojte si proto relaxační a meditační techniky jako je jóga, hrajte si s dětmi nebo s domácím mazlíčkem. Při zvládání stresu vám pomohou i různé kurzy, tzv. stress management.

Související produkty

Související produkty


Související dotazy z poradny

Související dotazy z poradny

    • Dotaz pro lékárníka
    • Detoxikace a hubnutí
    10. 05. 2020

    Hubnutí s chia semínkami

    Dobrý den chci se zeptat jestli mi pomůže chia semínka na hubnutí a pomáhá to na hubnutí a jeho užívání kolik semínek a kolik vody a, zhubnu prosím napište mi ještě dneska děkuji

    Dobrý den,

    Chia semínka patří do skupiny superpotravina. Určitě je vhodné je zařadit do stravy, ale v rozumném množství. Jde o semena, tudíž tučnou záležitost. Přes noc nechte chia nabobtnat ve sklenici s vodou, nebo mlékem. Množství si sama nastavte tak, jaká konzistence Vám bude vyhovovat. Prostě to jednou zkuste a uvidíte. Jen nedoslazujte. Použijte ovoce, případně rozinky. Vyvarujte se i umělých sladidel. To je velký "podvod" na organismus. Po sladkém tělo čeká na přísun energie, která se ovšem nedostaví a tak máte posléze větší hlad.
    Chia semínka Vám dodají vlákninu, vitamíny a minerály, pomohou pročistit střeva.
    Přeji pevnou vůli a odhodlání na Vaší cestě ke štíhlému tělu.

    S pozdravem
    Mgr. Petra Rezková
    lékárník BENU, Praha 9 CČM

    šipka Mgr. Petra Rezková

    Na dotaz odpověděla Mgr. Petra Rezková , Praha 9, CČM I - naproti Globusu zobrazit odpověď skrýt odpověď

    • Dotaz pro lékárníka
    • Detoxikace a hubnutí
    23. 08. 2020

    Detoxikace organismu

    Dobrý den chtěla bych se zeptat jestli je možné použít detoxikaci organismu Chlorella.... když používám léky na žaludek?

    Dobrý den,
    nepíšete jaké léky užíváte, ale chlorellu obykle použít můžete. Snad bych doporučil její užívání oddělit od léčivých přípravků 2 hodinovým intervalem, ať máte jistotu. V lidském těle je naštěstí vše zařízeno tak, že detoxikaci za nás provádí játra a ledviny a obvykle tedy není třeba užívat žádné další doplňky stravy. V ideálním případě můžete podpořit detoxikaci omezením používání průmyslově zpracovaných potravin, pravidelným aktivním pohybem venku a kvalitním spánkem. Pokud mohu doporučit, tak spíš než nárazová detoxikace má význam dlouhodobě udržitelná změna životního stylu. Pozitivní dopad na organismus je pak násobně větší. 

    Zdraví,
    PharmDr. Matyáš Palan
    vedoucí lékárník, BENU OC Globus Zličín

    šipka PharmDr. Matyáš Palan

    Na dotaz odpověděl PharmDr. Matyáš Palan , Praha 5 Zličín, OC Globus zobrazit odpověď skrýt odpověď

    • Dotaz pro lékárníka
    • Cholesterol
    31. 07. 2020

    Jak mít normální cholesterol?

    Dobrý den prosím něco na snížení cholesterolu v krvi bez lékařského předpisu nyní je 6,98 ročník 1991 bez jakýchkoliv léků dekuji

    Dobrý den,

    základem by měla být změna vašeho jídelníčku.
    Zaměřit se na zdravé tuky a vhodnou tepelnou úpravu potravin.
    Zařadit potraviny se zvýšeným zastoupením omega-3 nenasycených mastných kyselin – alespoň 2 - 3krát do týdne konzumovat mořské ryby, případně ořechy.
    Nezapomínat na pravidelný pohyb, který má vliv i jako prevence cévních onemocnění.
    Nedoporučuje se kouřit a je vhodné snížit příjem alkoholu.
    Je vhodné zvýšit příjem látek, které mají pozitivní vliv na množství cholesterolu a tuku v krvi.
    V první řadě se jedná o antioxidanty - vitamin C , vitamin E, selen a zinek. Také je vhodné užívat koenzym q10.
    Zvýšit příjem vlákniny ideálně z ovoce a zeleniny, celozrnné pečivo.

    Na podporu příznivé hladiny cholesterolu můžete v lékárně zakoupit přípravky s obsahem omega mastných kyselin, lecitinu, fermentované rýže a komplex dalších látek.
    Užití těchto přípravků je dlouhodobě. vždy by mělo jít ruku v ruce s úpravou životního stylu.

    Vzhledem k tomu, že neznám váš zdravotní stav, vaši anamnézu, zda jste kuřák, sportovec a zda jste hladinu cholesterolu řešil s lékařem, zvolila bych některý z těchto přípravků:

    Vegapure

    lecitin

    S pozdravem
    Mgr. Jana Učíková
    Vedoucí lékárník BENU, Rakovník

     

     

    šipka Mgr. Jana Učíková

    Na dotaz odpověděla Mgr. Jana Učíková , Rakovník, Husovo nám. zobrazit odpověď skrýt odpověď

    • Dotaz pro lékárníka
    • Detoxikace a hubnutí
    • Interakce
    • Žíly
    31. 07. 2020

    Chlorella a její omezení

    Dobrý den, 
    chtěla bych Vás poprosit o radu, proč se nesmí užívat chlorella u autoimunitního onemocnění
    a u zánětu žilního systému.
    Děkuji moc za odpověď. 

    Dobrý den.

    Chlorella se považuje za potravinu s imunostimulačními účinky, tedy se nedoporučuje pro možnost zhoršení AI  onemocnění a obdobně třeba po transplantaci, chemoterapii, ozařování.... U AI onem. to není absolutní kontraindikace. Záleží na povaze onemocnění a možných následcích. Např. u Lupénky bych ji klidně vyzkoušel, zda bude stav zhoršovat. Něco jiného je pak porucha štítné žlázy nebo srážlivosti krve.

    U žil se nemyslí přímo vlastní onemocnění, ale možný vznik trombů. Zelené potraviny jsou zdrojem vit K a ten zase podporuje srážlivost krve. I zde to není definitivní a záleží dost na tom, jakou máte předepsanou dietu. Např. při užívání Warfarinu je to nevhodné. U jiných léků, které nefungují přes vitamín K, by to neměl být problém. 

    S pozdravem.
    Mgr. Václav Navrátil
    vedoucí lékárník Prostějov

    šipka Mgr. Václav Navrátil

    Na dotaz odpověděl Mgr. Václav Navrátil , Olomouc, Galerie Moritz zobrazit odpověď skrýt odpověď

Všechny dotazy


Související články

Související články

Všechny články


Hodnocení

Hodnocení

Buďte první, kdo vloží hodnocení k tomuto článku.