Cholesterol – zdravá hladina a proč snižovat cholesterol v krvi

CHOLESTEROL – ZDRAVÁ HLADINA A PROČ SNIŽOVAT CHOLESTEROL V KRVI

Petra Večeřová

Petra Večeřová

Bez cholesterolu se neobejde žádná buňka v našem těle. Přesto ale při zmínce o něm spoustě lidí naskakuje husí kůže. Zvýšená hladina cholesterolu v krvi s sebou totiž nese závažná rizika pro zdraví srdce a cév. Co zvyšuje cholesterol, jaké jsou správné hodnoty cholesterolu v krvi a co dělat pro to, abyste si je udrželi?

  • Životní styl
  • Krevní oběh
  • Nemoci

7 minut čtení


Cholesterol a jeho význam Cholesterol a jeho význam

Co je vlastně cholesterol? Čistý cholesterol je tuková látka, představit si ji můžete jako hustý žlutý olej. Z chemického hlediska má cholesterol hodně společného s vitamínem D a steroidními hormony – testosteronem, estrogeny ale také například stresovým hormonem kortizolem . Proto se není čemu divit, že tělo cholesterol využívá k tvorbě těchto látek. Další látkou, co vzniká z cholesterolu, je koenzym Q10. Cholesterol dále představuje důležitý stavební kámen buněčných membrán, extrémně důležitý je třeba pro nervové buňky ale také pro svaly. Tělo spotřebuje asi 2 g cholesterolu každý den.

Kde se bere cholesterol v krvi Kde se bere cholesterol v krvi

Naše tělo není zcela odkázané na příjem cholesterolu v jídle, ale dokáže si ho samo vyrábět. Ve skutečnosti si i více než 2/3 cholesterolu vytváří samo. Pokud přijímáme v potravě cholesterolu více, vyrobí si tělo cholesterolu méně a naopak.

Protože krví se cholesterol sám nedokáže transportovat, musí cestovat pomocí částic označovaných jak HDL, LDL nebo VLDL cholesterol.

cholesterol v krvi

Druhy cholesterolu

  • HDL cholesterol – bývá lidově označován jako “hodný” cholesterol. Jde o částice, které nosí cholesterol z těla do jater.
  • LDL cholesterol – přezdívá se mu “zlý” cholesterol. Podílí se na transportu lipidů do těla.
  • VLDL cholesterol – je částice bohatá na jednoduché tuky (triglyceridy). Odevzdáváním triglyceridů svalovým a tukovým buňkám se z ní postupně stává LDL cholesterol.

Zdravá hladina cholesterolu a kdy už je překročená Zdravá hladina cholesterolu a kdy už je překročená

Už jsme si vysvětlili, že cholesterol může mít různé funkce. Podívejme se proto na hodnoty cholesterolu v krvi a to, co nám říkají.

Celkový cholesterol
Celkový cholesterol ukazuje, kolik cholesterolu je v krvi bez ohledu na jeho formu. Za zdravou hladinu celkového cholesterolu se považuje 5 mmol/l nebo méně, jak ukazuje následující tabulka. Jak zjistit vysoký cholesterol? Měření cholesterolu umí některé typy glukometrů, můžete si ho proto změřit i doma nebo využijte měření cholesterolu v BENU centrech prevence.

Celkový cholesterol hodnoty tabulka

 normální hladina   <5 mmol/l 
 zvýšená hladina   5-6,2 mmol/l 
 riziková hladina   >6,2 mmol/l 


Problémem nemusí být pouze zvýšený cholesterol, ale také vysoká hladina všech tuků v krvi (hyperlipidemie) nebo špatný poměr mezi jednotlivými složkami tuků v krvi (dyslipidémie). Jaké by tedy mělo být množství jednotlivých krevních lipidů?

Hladina LDL cholesterolu
Nadbytek LDL cholesterolu nejvíce ohrožuje zdraví cév. Jeho množství v krvi nemá přesahovat 3 mmol/l. U lidí s vysokým rizikem kardiovaskulárních onemocnění se jeho hladina udržuje ještě na nižších hodnotách.

“Hodný” HDL cholesterol
Pro zdraví cév potřebujeme dostatečnou hladinu HDL cholesterolu. Za minimální množství HDL cholesterolu se považuje 1 mmol/l u mužů a 1,2 mmol/l u žen.

Triacylglyceroly
Kromě cholesterolu se na celkové hladině tuku v krvi podílejí ještě jednoduché tuky (jinými názvy triacylglyceroly, triglyceridy). Hladina triacylglycerolů by neměla přesáhnout 1,7 mmol/l.

Proč může být cholesterol zvýšený Proč může být cholesterol zvýšený

Zdroji cholesterolu jsou příjem z potravy a syntéza v těle. Ke zvýšené hladině cholesterolu proto může vést jeho nadměrná konzumace nebo syntéza. Faktorů ovlivňujících hladinu cholesterolu v krvi je ale více. Jaké jsou tedy ty hlavní faktory, co zvyšují cholesterol v krvi?

Genetická predispozice

Někteří lidé mají sklon k vyšší hladině cholesterolu v krvi už od mladšího věku. Důvodem jsou geny. U těchto lidí se totiž špatně odstraňuje LDL cholesterol z krve.

Nadměrný příjem cholesterolu

S potravinami obsahujícími hodně cholesterolu by se to nemělo přehánět. Podle výživových doporučení by denní příjem cholesterolu neměl přesáhnout 300 mg. Lidé s onemocněním srdce a cév by neměli konzumovat více než 200 mg cholesterolu denně. Které potraviny obsahují hodně cholesterolu? Například vaječný žloutek, tmavé maso a vnitřnosti nebo tvrdé sýry.

Nasycené tuky a cukr

Výrazný vliv na hladinu cholesterolu má konzumace tuků obsahující nasycené mastné kyseliny. Proč? Zjednodušeně se dá říct, že na transportu tuků se podílejí cholesterolové částice. Tělo proto zvýší syntézu cholesterolu, aby je mohlo vytvářet. Dokonce i nadměrná konzumace cukru má na cholesterol negativní vliv. Přebytečný cukr se totiž v těle přemění na tuk.

Vejce a cholesterol
Otázka, zda vejce patří do diety při zvýšeném cholesterolu, je často bouřlivě diskutovaná. Vejce má vysokou výživovou hodnotu. Vaječný bílek i žloutek slouží jako zdroje kvalitních bílkovin. Bílek dále obsahuje vitamíny B a minerály hořčík a draslík. Vaječný žloutek je bohatý na vitamíny rozpustné v tucích tedy vitamín A, D a E, obsahuje také vitamíny B a minerály jako vápník a fosfor. Dále obsahuje lutein a zeaxantin, které jsou důležité pro oční sítnici. Faktem ale zůstává, že vejce obsahuje vysoké množství cholesterolu. Ve větším vejci je okolo 186 mg cholesterolu, což je pro představu asi stejné množství jako ve 2 porcích kuřecího masa nebo 3 porcích lososa. Více než konzumace cholesterolu má ale na zvýšení hladiny cholesterolu v krvi vliv konzumace nasycených tuků a trans-mastných kyselin. Navíc vejce obsahuje také lecitin, který se podílí na zpracování tuků i cholesterolu v těle a podporuje činnost jater. Pozitivně proto ovlivňuje metabolismus cholesterolu. Výživová doporučení se shodují na tom že vejce jsou nutričně bohatou složkou jídelníčku a konzumace 1 vejce denně nepřináší žádné zdravotní riziko. Pouze u lidí s velmi vysokým rizikem srdečních onemocnění může mít smysl omezit konzumaci vajec na 2–3 týdně.

Rizika vysokého cholesterolu

Nemoci srdce a cév stále patří jak u nás tak i celosvětově k nejčastějším příčinám úmrtí. U zvýšeného cholesterolu příznaky naznačující poškození cév nebolí a nejsou dlouho patrné. Může ale kvůli nim náhle dojít k infarktu myokardu nebo cévní mozkové příhodě (mrtvici).

Pokud je v krvi příliš mnoho LDL cholesterolu, začne se usazovat na stěny cév. Tento proces je spuštěn zánětem v cévách. Postupně se cévy více a více zužují a zhoršuje se prokrvení orgánů. Céva se dokonce může ucpat, což v případě srdce a mozku má fatální následky.

Máte zvýšenou hladinu cholesterolu? V tom případě je nutné eliminovat další rizikové faktory, které mají negativní vliv na vaše srdce a cévy jako:

  • Kouření
  • Nadváha a obezita
  • Stres
  • Konzumace alkoholu
  • Nadměrné solení

Jak snížit cholesterol v krvi Jak snížit cholesterol v krvi

Zamýšlíte se nad tím jak udržet u cholesterolu hodnoty na uzdě? U většiny lidí má přechod k aktivnímu zdravému životnímu stylu výrazný pozitivní vliv na jeho hladinu. Jaká pravidla je třeba dodržovat a co vám na cestě ke snížení cholesterolu pomůže?

Mějte pestrý a vyvážený jídelníček

Jak by měla vypadat u lidí s vyšším cholesterolem dieta? Už víte, že je třeba vyvarovat se sladkostí a nasycených živočišných tuků. Nahraďte je ve svém jídelníčku za zdravější nenasycené oleje obsahující omega-3, omega-6 a omega-9 nenasycené mastné kyseliny. pomocí tučných ryb nebo ořechů. Výborným zdrojem jsou i rostlinné oleje a avokádo. Pozor ale na kokosový olej, který obsahuje mnoho nasycených tuků. Nezapomeňte také, že tučné potraviny mají velkou kalorickou hodnotu a je třeba je konzumovat s mírou.

Omega-3 a omega-6 nenasycené mastné kyseliny doplňte také pomocí doplňků stravy. Přispívají nejen k normální hladině cholesterolu a triglyceridů, ale také k činnosti srdce a udržení normálního krevního tlaku. 

Věděli jste, že existují i potraviny snižující cholesterol? Součástí různých semínek rostlinných olejů jsou fytosteroly, které umí snížit vstřebání cholesterolu z jídla. Obsahují je také doplňky stravy například NatureVia VEGAPURE. Ke zdravému metabolismu cholesterolu přispívá také lecitin obsažený například v sóji.

Účinným pomocníkem do jídelníčku při zvýšeném cholesterolu je vláknina. Díky vláknině se z potravy cholesterol méně vstřebá. Jezte proto dostatek zeleniny a ovoce nebo vlákninu doplňte třeba pomocí psyllia

potraviny snižující cholesterol

S mírou můžete konzumovat také kvalitní hořkou čokoládu kvůli jejímu obsahu antioxidantů. Z podobného důvodu je dobrým doplňkem jídelníčku na snižování cholesterolu zelený čaj.

Pokud chcete jít na snížení cholesterolu přírodní cestou, využijte přípravky s obsahem červené fermentované rýže. Červená fermentovaný rýže obsahuje monakolin K, který přispívá k udržení normální hladiny cholesterolu v krvi, protože působí proti jeho syntéze ve svalech. Monakolin K obsahují například doplňky ADVANCE Cholesten nebo ArmoLIPID PLUS. Pokud už se léčíte s vysokým cholesterolem, poraďte se o vhodnosti těchto doplňků se svým lékařem nebo lékárníkem.

Hýbejte se!

Jakým způsobem ovlivňuje cvičení cholesterol a má vůbec fyzická aktivita vliv na hladinu cholesterolu? Odpovědí je že ANO. Pohyb totiž podporuje využití LDL cholesterolu játry a má také dokonce pozitivní vliv na zvýšení HDL cholesterolu. Doporučuje se alespoň 30minutová aktivita denně. Vhodná je kromě cvičení třeba rychlá chůze nebo jízda na kole. Pokud zatím nejste zvyklí cvičit, začněte zvolna a postupně zvyšujte zátěž. Jestli máte zdravotní obtíže a chcete začít s náročnějším sportem, nechejte si nejdříve udělat kontrolu od svého lékaře.

Léčba vysokého cholesterolu Léčba vysokého cholesterolu

Prvním krokem v léčbě cholesterolu je dodržování zdravého životního stylu. Přesto se někdy nedaří snížit cholesterol na bezpečnou hladinu. Jak se léčí cholesterol v takovém případě? Lékař může předepsat léky snižující syntézu cholesterolu nebo jeho vstřebávání.

Někteří pacienti mají strach z nežádoucích účinků léků na cholesterol. Protože cholesterol je úzce provázaný s vitamínem D a koenzymem Q10, mohly by těchto látek mít pacienti užívající léky na cholesterol méně. K jejich doplnění lze ale použít doplňky stravy, s jejichž výběrem vám lékárník rád pomůže.

Krevní tlak a cholesterolDoplňky stravy na cholesterol

Související produkty

Související produkty


Související dotazy z poradny

Související dotazy z poradny

    • Dotaz pro lékárníka
    • Cholesterol
    19. 11. 2019

    Snížení cholesterolu

    Prosím najít přípravek na snížení cholesterolu,pokud možno na přírodní bázi děkuji

    Dobrý den,

    základem snížení hladiny cholesterolu je dieta a aktivní pohyb. Podpořit toto počínání můžete užíváním lecitinu, který je bezpečný. Nejúčinější z volně dostupných přípravků je Arterin, který má ovšem své omezení. Neodoporučuji současně užívat k lékům na nemoci srdce a vyvarujte se grepům a třezelce.

    GS Lecitin 1200 cps.120+20
    Arterin 60 tablet

    S pozdravem
    Mgr. Petra Rezková
    lékárník BENU, Praha 9 CČM

    šipka Mgr. Petra Rezková

    Na dotaz odpověděla Mgr. Petra Rezková , Praha 9, CČM I - naproti Globusu zobrazit odpověď skrýt odpověď

    • Dotaz pro lékárníka
    • Cholesterol
    31. 07. 2020

    Jak mít normální cholesterol?

    Dobrý den prosím něco na snížení cholesterolu v krvi bez lékařského předpisu nyní je 6,98 ročník 1991 bez jakýchkoliv léků dekuji

    Dobrý den,

    základem by měla být změna vašeho jídelníčku.
    Zaměřit se na zdravé tuky a vhodnou tepelnou úpravu potravin.
    Zařadit potraviny se zvýšeným zastoupením omega-3 nenasycených mastných kyselin – alespoň 2 - 3krát do týdne konzumovat mořské ryby, případně ořechy.
    Nezapomínat na pravidelný pohyb, který má vliv i jako prevence cévních onemocnění.
    Nedoporučuje se kouřit a je vhodné snížit příjem alkoholu.
    Je vhodné zvýšit příjem látek, které mají pozitivní vliv na množství cholesterolu a tuku v krvi.
    V první řadě se jedná o antioxidanty - vitamin C , vitamin E, selen a zinek. Také je vhodné užívat koenzym q10.
    Zvýšit příjem vlákniny ideálně z ovoce a zeleniny, celozrnné pečivo.

    Na podporu příznivé hladiny cholesterolu můžete v lékárně zakoupit přípravky s obsahem omega mastných kyselin, lecitinu, fermentované rýže a komplex dalších látek.
    Užití těchto přípravků je dlouhodobě. vždy by mělo jít ruku v ruce s úpravou životního stylu.

    Vzhledem k tomu, že neznám váš zdravotní stav, vaši anamnézu, zda jste kuřák, sportovec a zda jste hladinu cholesterolu řešil s lékařem, zvolila bych některý z těchto přípravků:

    Vegapure

    lecitin

    S pozdravem
    Mgr. Jana Učíková
    Vedoucí lékárník BENU, Rakovník

     

     

    šipka Mgr. Jana Učíková

    Na dotaz odpověděla Mgr. Jana Učíková , Rakovník, Husovo nám. zobrazit odpověď skrýt odpověď

    • Dotaz pro lékárníka
    11. 01. 2022

    Měření cholesterolu

    Dobrý den, máte v nabídce samotesty na cholesterol? Děkuji

    Dobrý den,

    dostupná varianta je glukometr, který po kalibraci a s vhodnými proužky změří hodnotu cholesterolu z kapilární krve. Proužky na cholesterol nejsou součástí balení přístroje.

    Wellion LUNA TRIO set glukometr žlutý
    Wellion LUNA testovací proužky cholesterol 10ks

    S pozdravem
    Mgr. Petra Rezková
    lékárník BENU, Praha 9 CČM

    šipka Mgr. Petra Rezková

    Na dotaz odpověděla Mgr. Petra Rezková , Praha 9, CČM I - naproti Globusu zobrazit odpověď skrýt odpověď

    • Dotaz pro lékárníka
    • Cholesterol
    01. 06. 2022

    Co na vyšší cholesterol?

    Dobrý den, protože mám vyšší cholesterol a triglyceridy, chtěla bych zkusit některý z doplňků stravy. Prosím o radu, který z doplňků zvolit. Zda ArmoLipid Plus, Cholestmolizin nebo Cholesten. Děkuji za odpověď.

    Dobrý den, 

    na zvýšenou hladinu cholesterolu doporučuji přípravek Armolipid PLUS. Užívejte 1 tabletu denně. Dále je vhodným doplňkem Koenzym Q10, jehož množství v těle klesá při snižování cholesterolu. Doporučuji NatureVia Koenzym Q10, užívá se jedna tobolka denně. 

    S přáním pěkného dne
    Mgr. Martina Bránková
    lékárník BENU Makovského nám., Brno

    šipka Mgr. Martina Bránková

    Na dotaz odpověděl Mgr. Martina Bránková zobrazit odpověď skrýt odpověď

Všechny dotazy


Související články

Související články

Všechny články


Hodnocení

Hodnocení

Buďte první, kdo vloží hodnocení k tomuto článku.