Co je vitamín D a proč je tak důležitý

CO JE VITAMÍN D A PROČ JE TAK DŮLEŽITÝ

Mgr. Ľubica Sobčáková

Mgr. Ľubica Sobčáková

Slovo vitamin pochází ze spojení slov „Vital a amine“ = životně důležité aminy. Jde o látky, které jsou součástí velkého množství biochemických procesů v našem těle. Mezi ně patří také vitamin D, který je spojený se zdravím kostí, poslední dobou se zdůrazňuje další z jeho nepostradatelných účinků a to funkce přirozené obranyschopnosti. Jak si zajistit dostatek vitaminu D?

  • Články o zdraví
  • Imunita
  • Děti a maminky

6 minut čtení


  Vitamin D a jeho účinky na organismus Vitamin D a jeho účinky na organismus

Když se řekne vitamin D, napadne nás sluneční vitamin nezbytný pro kosti, imunitu, metabolismus minerálů a dělení buněk. Ve skutečnosti nejde o jeden vitamin ale hned o několik velmi podobných molekul (kalciferoly). Mohou být přírodního původu nebo také syntetické. Nejvýznamnější část tvoří vitamin D2 (ergokalciferol) a vitamin D3 (cholekalciferol).

Vitamin D je nepostradatelný:

  • pro vstřebávání využití vápníku a fosforu
  • k zachování normální hladiny vápníku v krvi
  • při mineralizaci kostí a jejich normální strukturu
  • pro normální funkce svalů
  • pro ukládání minerálů do zubů
  • pro správnou funkci imunitního systému
  • při procesu dělení buněk

Nedostatek vitaminu D v těle trápí většinu populace. Je to ovlivněno tím, v jaké žijeme zeměpisní šířce. Kvůli střídání ročních období nemáme pořád dostatek slunečních paprsků přímo na pokožce. Také naše obvyklá,česká kuchyně je chudá na zdroje vitaminu D, co vede k nízké hladině aktivních metabolitů v krvi. Příznaky nedostatku vitaminu D možná i vy pociťujete právě od podzimu do jara: cítíte se unaveně, sklesle a bez nálady. Nízká hladina se odrazí na přirozené obranyschopnosti, náladě a dlouhodobý nedostatek se projeví zvýšenou náchylností kostí na zlomeniny, na zubech, na kondici svalů a regeneraci. Nedostatek vitaminu D může vést až ke křivici u dětí.

  Je vitamin D pro kojence opravdu nezbytný? Je vitamin D pro kojence opravdu nezbytný?

Dnes už téměř každé miminko má na receptu předepsaný vitamin D pro novorozence, nebo alespoň jeho maminka dostane doporučení od pediatra, aby zakoupila některý z dostupných přípravků s vitaminem D3. Důvodem je prevence před nedostatkem vitaminu D, který se odráží na vývoji kostí. Miminko se totiž narodí s chrupavkami a postupem času, jak roste, se chrupavky promění v tvrdé a silné kosti. K tomu je potřebný, kromě dalších mnoha látek, také vitamin D, spolu s vápníkem a fosforem. Zajistí správný vývoj lebečních kostí, správný růst zoubků a normální klenbu patra.

Možná si pamatujete z dětství tu nedobrou chuť rybího tuku a nevůli, s jakou jste ho jedli. Teď už víte, že právě díky němu máte dnes pevné kosti.

Při velkém nedostatku vitaminu D hrozí, že se u dětí rozvinou příznaky křivice. Křivice byla nemoc typická pro 19. století, kdy chudé děti trpěli velkým nedostatkem vitamínů v potravě a také se jim nemohl tvořit v pokožce při slunečním záření. Typické pro křivici jsou nohy do písmena O, křivá páteř, a zduřelé žebra a zápěstí. Problémy s vývojem kostí se podařilo předcházet po zavedení povinných dávek rybího tuku pro každé dítě, protože rybí tuk je bohatým zdrojem vitaminu D. V dnešní době už máme všeho dostatek. Jídlo si můžeme vybírat a děti mohou trávit volný čas venku na sluníčku. O to víc je překvapující informace, že s příznaky křivice se setkávají lékaři i dnes.

  Vitamin D a jeho denní dávka Vitamin D a jeho denní dávka

Denní doporučená dávka vitaminu D je podle legislativy EU stanovena u dospělých osob na dávku 5 mikrogramů (200 UI). Pro kojence, děti, těhotné a kojící ženy je doporučený příjem 10 mikrogramů (400 UI). Toto množství ale není ideální. Ukázalo se, že aktivaci imunity je potřeba mít v krvi hladinu 100 - 125 nmol/l vitaminu D. Odhaduje se, že 60 - 75 % populace má hladinu mnohem nižší, dokonce až kolem 50 nmol/l. Přesnou hodnotu hladiny vitaminu D se dá stanovit v laboratoři ze vzorku krve. Pro dosažení doporučené hladiny by jste měli přijímat 1000 - 2000 UI (25 - 50 mikrogramů) vitaminu D. Pro posílení imunity potřebujete 2000 UI denně. Vyšší dávky vitaminu D konzultujte s lékařem, a to především u dětí, těhotných žen a žen po menopauze.

  Jak doplnit vitamin D do těla Jak doplnit vitamin D do těla

Udržet si potřebnou hladinu vitaminu D pomůže slunce, potraviny bohaté na vitamin D a také doplňky stravy. Patří mezi vitamíny rozpustné v tucích, protože pro jeho vstřebávání je nezbytný tuk a v tukových buňkách se ukládají zásoby. Podívejte se, v čem je vitamin D.

Užívejte si sluneční paprsky

Vitaminu D se říká také sluneční vitamin, protože se tvoří v pokožce po 15 -20 minutách pobytu na sluníčku. Díky UVB záření vzniká z provitaminu velmi podobné struktury. Nejlepší čas je od května do října, kdy slunce svítí dostatečně vysoko a dopadá na pokožku ve správném úhlu. Na podzim a v zimě nemá slunce dostatečnou energii a proto v zimě více dbejte na složení jídelníčku a sledujte, v čem je vitamin D obsažený.

Vybírejte si, co obsahuje vitamin D

Dvě různé formy, D2 a D3, se nachází v různých potravinách s vitaminem D. Některé potraviny se o vitamin D obohacují dodatečně, jde o tzv. fortifikované potraviny. Pro naše nejmenší, pro kojence a batolata, se kojenecká mléka a kaše obohacují o vitamin D povinně. Naopak, do ovocných přesnídávek, zeleninových a masozeleninových příkrmů se vitamin D přidávat nesmí. Do běžných potravin přidávání vitaminu D není povinné, ale i přesto si z jejich nabídky určitě vyberete. Jde o výrobky na rostlinné bázi jako alternativy živočišného mléka a mléčných výrobků, vybrané mléko a jogurty, rostlinné tuky a margaríny, cereálie pro děti a kakao. Celý seznam fortifikovaných potravin s vitaminem D poskytuje Státní zdravotnický ústav.

D2 (ergokalciferol) najdete přirozeně v houbách rostoucích na slunci a v obohacených potravinách. Syntetický D2 v doplňcích stravy se získává z kvasinek a právě z toho důvodu si ho vybírají vegetariáni a vegani.

D3 (cholekalciferol) je živočišný vitamin. Aby jste si doplnili přírodní vitamin D, pochutnejte si hlavně na těchto potravinách:

  • tučné ryby a rybí olej, jako jsou treska, tresčí játra, sardinky,makrela a losos (nejlépe z volného odchytu),
  • dary moře - krevety, ústřice,
  • hovězí játra,
  • vaječné žloutky od slepic chovaných ve volném výběhu,
  • máslo,
  • mléko a mléčné výrobky.

Doplňte příjem vitaminu D se správným přípravkem

Vitamin D v kapkách je v olejovém základu, například olivovém nebo kokosovém oleji. V jedné kapce je zpravidla 400 UI. Mohou ho užívat jak dospělí, tak i děti, jako vitamin D pro kojence. Denní dávka odpovídá jedné kapce, kterou můžete přidat miminku do mléka, nakapat na dudlík nebo bradavku, batolatům dokonce zamíchat do jídla. Žvýkací tablety s vitaminem D si vybírají rodiče větších dětí. U dětí jsou oblíbené příchutě jahodová a pomerančová.

Vitamin D pro dospělé je nejúčinnější doplňovat v tobolkách. Rybí tuk je bohatý na vitamin D, omega-3 mastné kyseliny (DHA a EPA) a vitamin A. Díky technologickému pokroku má dnes už rybí olej neutrální chuť nebo je dokonce s ovocnou a citronovou příchutí. V této formě chutná nejen dospělým, ale také dětem. Navíc ho můžete přidávat i do studených salátů.

  Předávkování vitaminy Předávkování vitaminy

U vitamínů rozpustných ve vodě je předávkování málo pravděpodobné. To, co tělo nespotřebuje, se vyloučí močí. Vitaminy rozpustné v tucích, tedy i vitamin D, se ukládají do těla a při vysokém množství se projeví nežádoucí účinky. Nejčastěji se s ní lékaři setkávají při nesprávném dávkování léku s vitaminem D u miminek. Může je trápit žízeň, dehydratace, zácpa (bolí je bříško), zvrací a jsou bledé.

Za vitamínem D

Související produkty

Související produkty


Související dotazy z poradny

Související dotazy z poradny

    • Dotaz pro lékárníka
    • Dotaz na produkt
    • Imunita
    • Klouby
    21. 09. 2020

    Je rybí tuk zdroj vitamínu D?

    Obsahuje tento produkt, JAMIESON Omega-3 EXTRA 700mg cps.100, i vitamin D? Dle ruznych informaci na internetu by snad mel obsahovat? protoze pry v rybim tuku je prave obsazen i vitamin D, ale nevim, zda tomu spravne rozumim. Dekuji za informaci

    Pěkný den,

    produkt Jamieson omega-3 neboli rybí tuk je opravdu zdrojem vitamínu D, který je důležitý pro mineralizaci kostí a zubů a na podporu imunity. Dále je zdrojem nenasyceným mastných kyselin nazývaných omega 3, patří mezi ně EPA a DHA, které napomáhají v prevenci kardiovaskulárních omenocnění, přispívají k lepší pružnosti cév a pozitivně ovlivňují hladinu krevního tlaku.

    S pozdravem
    PharmDr. Barbora Kuthanová
    vedoucí lékárník OC Delta Liberec

    šipka PharmDr. Barbora Kuthanová

    Na dotaz odpověděla PharmDr. Barbora Kuthanová , Liberec, OC LBC zobrazit odpověď skrýt odpověď

    • Dotaz pro lékárníka
    • Děti
    06. 06. 2020

    Biogaia s D3 a Vigantol

    Muže kojenec užívat soucasne Vigantol a Biogaia s přídanym D3?

    Dobrý den,
    v doporučené dávce kapek Biogaia Protetics je téměř stejné množství vitamínu D3 jako v kapce léku Vigantolu, proto doporučuji dávat pouze Vigantol a kapky Biogaia bez přidaného vitamínu D. Doporučená denní dávka vitamínu D tak nebude překročena. 

    S pozdravem,

    PharmDr. Veronika Orendášová,
    vedoucí lékárník, BENU Jungmannova, Jičín

    šipka PharmDr. Veronika Orendášová

    Na dotaz odpověděla PharmDr. Veronika Orendášová , Jičín, Jungmannova zobrazit odpověď skrýt odpověď

    • Dotaz pro lékárníka
    • Vitamíny a minerály
    24. 09. 2020

    Je vhodné užívat vitamín D při onemocnění COVID-19?

    Dobrý den,dozvěděla jsem se,že vitamín D je zaké mimo jiné důležitý pokud člověk dostane covid-19.Prý se z těla nejvíce vylučuje prátě tento vitamín a máme se jím nadopovat.Je to pravda?

    Dobrý den,

    zaznamenal jsem v médiích několik článků a snad i vyjádření odborníků o tom, že u vážných případů onemocnění COVID-19 byly nalezeny velmi nízké hladiny vitamínu D. Podle dostupných informací tyto nálezy souvisejí s těžkým zánětlivým stavem, který v těle zásoby vitamínu D vyčerpá a zatím je nejasné, zda je nedostatek vitamínu D vyvolaný průběhem onemocnění nebo právě předchozí nižší hladina vitamínu D vedla k těžšímu průběhu nemoci. Toto se zatím musí potvrdit studiemi, které pravděpodobně budou probíhat. Podle odborného časopisu Lancet je také otázkou jestli může mít podávání vitamínu D pozitivní účinky již v průběhu onemocnění, dostupných dat je zatím málo pro jednoznačnou odpověď. Nicméně závěrem se kterým souhlasím je, že preventivní podávání vitamínu D v denních dávkách 400 IU - 800 IU (běžně používaných pro pro udržení zdraví kostí a svalů) je bezpečné. A pokud bude tato dávka vitamínu D snižovat dopad onemocnění COVID-19, pak lze vidět v tomto užívání možný benefit při minimálním riziku i přesto, že vědecky ověřených informací je zatím málo. Odkaz na přehledový článek ze srpna 2020 v časopise Lancet naleznete níže.

    Vitamin D for COVID-19: a case to answer?

    Zdraví,
    PharmDr. Matyáš Palan
    vedoucí lékárník, BENU OC Globus Zličín

    šipka PharmDr. Matyáš Palan

    Na dotaz odpověděl PharmDr. Matyáš Palan , Praha 5 Zličín, OC Globus zobrazit odpověď skrýt odpověď

    • Dotaz pro lékárníka
    • Vitamíny a minerály
    05. 10. 2020

    Jaký je rozdíl mezi vitamínem D a D3?

    Jaký je rozdíl mezi D a D3 . Když chci dopnit vitamín D v těle mám koupit D nebo D3. Nebo je to jedno

    Dobrý den,

    vitamín D je souhrnný název pro látky zvané kalciferoly. Běžně se setkáváme s variantou D2 (ergokalciferol - rostlinný) a D3 (cholekalciferol - živočišný). Ve finále je jedno, kterou variantu zvolíte, chemicky jsou oba prekurzory v těle zpracovány na aktivní formu vitamínu D - kalcitriol. Důležité však je u tohoto vitamínu mít v pořádku játra a ledviny, zde probíhá tato přeměna na aktivní látku. Dále je vhodné podávat tento vitamín na večer a s jídlem vzhledem k jeho rozpustnosti v tucích. Na noc dochází ke zpomalení trávicí soustavy a tudíž se zvyšuje doba vstřebávání. 

    S pozdravem,
    Mgr. Radek Machan
    lékárník BENU Děčín

    šipka Mgr. Radek Machan

    Na dotaz odpověděl Mgr. Radek Machan , Děčín, Duchcovská zobrazit odpověď skrýt odpověď

    • Dotaz pro lékárníka
    • Vitamíny a minerály
    25. 10. 2020

    Jak doplnit vitamín D3?

    Dobrý den
    Zajímám se o vitamíny řady D ve složení D1-D5 co mi doporučite?

    děkuji

    Dobrý den,

    vitamín D sice existuje v několika formách (D1-5), ale ze stravy získáváme vitamin D2 (rostlinná strava) a vitamín D3 (živočišná strava, lépe využitelná forma pro organismus). V potravních doplňcích najdete převážně vitamin D3. Pokud budete potřebovat doplnit vitamín D, tak bych volila přípravky čistě s vitamínem D (Vigantolvit, Swiss Naturevia Vitamin D3). V multivitaminových přípravcích jako je Jamieson Multi COMPLETE najdete doporučenou denní dávku (400-600 I.U.). Doplňujte vitamín D i ze stravy. Je obsažen v plnotučném mléce, tučných rybách nebo vaječných žloutkách.

    S přáním pěkného dne
    PharmDr. Martina Hnilová,
    vedoucí lékárník, Zlín.

    Vigantolvit D3 2000 I.U. 60 tob
    Swiss Vitamín D3 1000 I.U. 90 tob

    šipka PharmDr. Martina Hnilová

    Na dotaz odpověděla PharmDr. Martina Hnilová , Zlín, Dlouhá zobrazit odpověď skrýt odpověď

Všechny dotazy


Související články

Související články

Všechny články


Hodnocení

Hodnocení

5.0 5.0 z 5 (Hodnotil 1 zákazník)

  • Robert J. 08. 11. 2020 5

    Překvapilo mě, že křivice ještě nevymizela a že se s ní lékaři neustále setkávají. Jinak teda na chuť rybího tuku, když mi ho máma cpala jako malému fakt nikdy nezapomenu:-)

Napsat nové hodnocení

Co si o tomto článku myslíte vy?

1-5

1 2 3 4 5




Provozovatel si vyhrazuje právo na odstranění nevhodných komentářů.