7 tipů, jak posílit imunitní systém

7 TIPŮ, JAK POSÍLIT IMUNITNÍ SYSTÉM

Jsou pro vás zimní měsíce obdobím častých chřipek, zánětů dýchacích cest, nachlazení a rýmy? Chytnete infekci při každé příležitosti a užíváte pořád dokola různé antibiotika, ale bez žádaného efektu? Příčinou může být oslabený imunitní systém, který nepracuje, jak je v tomto období potřebné a vám se proto nedaří rychle a pořádně uzdravit. Jakými způsoby můžeme náš imunitní systém posílit? Existuje několik způsobů


Jak posílit imunitní systém

Kustovnice čínská neboli Goji obsahuje mimo jiné vitamín C, B1, B2 a betakaroten

Zdravá a pestrá strava Zdravá a pestrá strava 

Vyhněte se nadměrné konzumaci jednoduchých (sladkých) cukrů, které negativně ovlivňují schopnost bílých krvinek pohlcovat škodlivé bakterie. S cukrem taky souvisí i nadměrný příjem „nezdravých“ tuků (trans nenasycených mastných kyselin), především v podobě ztužených rostlinných olejů jako jsou např. oplatky, sušenky, různé dezerty nebo trvanlivé pečivo. Nahraďte tyto cukrovinky cereáliemi, ovocem a zeleninou, které nastartují váš imunitní systém, a on vás bude za odměnu chránit tak, jak má. Když víte, že přísun zdravých potravin je omezený, sáhněte po vitamínech na posílení imunity.

Doplnění vitamínů a minerálůDoplnění vitamínů a minerálů

Užíváme je v případě, kdy příjem běžné stravy během dne nepokrývá příjem důležitých vitamínů a minerálu a hrozí proto jejich nedostatek v těle. Nejdůležitější pro správné fungováni imunity je osvědčený vitamín C, nejlépe v kombinaci se selenem a zinkem. Zvýšená potřeba tohoto vitamínu je obzvlášť u kuřáků, těhotných a kojících žen a starších lidí. Důležitý pro imunitní procesy je i vitamín A, který je účinný antioxidant.

ProbiotikaProbiotika

Tedy tělu prospěšné živé bakterie mléčného kvašení jako jsou laktobacily nebo bifibakterie, obsažené např. v kefíru. Příznivě ovlivňují stav střevní mikroflóry v tlustém střevě, což je jeden z nejdůležitějších imunitních orgánů v lidském těle. Starají se o to, aby v trávicím traktu nepřežívaly patogenní mikroorganismy, a zvyšují tak obranyschopnost organizmu. Udržují optimální pH prostředí pro správné fungování buněk imunitního systému, které se nachází přímo v sliznici střeva. Pro představu, počet těchto střevních bakterií převyšuje počet všech buněk v celém lidském těle.

Bakteriální lyzátyBakteriální lyzáty

Jsou nejvhodnější k užívání při častých infekcích dýchacích cest. Jsou to vlastně zlomky neaktivních bakterií, které aktivují imunitní systém k pohotovosti, a ten je pak při střetu se skutečnou bakterií připraven chránit tělo.

HomeopatieHomeopatie

Jedná se o léčebnou metodu alternativní medicíny, kdy podáváme silně zředěné aktivní látky, které ve zvýšené koncentraci způsobují podobné příznaky jako má léčená nemoc. Pro podporu přirozené obranyschopnosti organizmu v období chřipek a nachlazení se používá složený přípravek Oscilococcinum. Výhodou užívání homeopatik je absence nežádoucích účinků nebo kontraindikací s jinými léky.

Glukany Glukany

Jsou aktivní polysacharidy získané z buněčné stěny různých hub (např. hlívy ústřičné) a jsou schopné podporovat obranné reakce organismu. Vhodné jsou v jakémkoliv ročním období. Mechanismus účinku spočívá v aktivaci makrofágů, což jsou imunitní buňky zodpovědné za pohlcování všech cizorodých látek v těle, jako jsou viry, bakterie, parazity nebo plísně. Glukany navíc působí taky jako silné antioxidanty proti volným radikálům.

EchinaceaEchinacea

Jinak zvaná třapatka nachová. Využívá se její kořen, kde se nachází nejvíc účinných látek. Třapatka nachová podporuje správnou funkci dýchacích a močových cest a pozitivně ovlivňuje imunitní systém. Aby se efekt v těle projevil, měla by se Echinacea užívat ve vyšších dávkách a v krátkých časových intervalech, doporučuje se užívání maximálně 8 týdnů. Řada bylinek je také obsažena v nejrůznějších čajích. Hezkou nabídku má například značka Leros.

Shrnutí a doporučení Shrnutí a doporučení

Obecně lze říct, že když chcete posílit imunitní systém, vždy začněte u úpravy svého životního stylu. Změňte stravování, snažte se omezit stres a dopřejte si dostatek spánku, zkrátka buďte v pohodě. Následně můžete doplnit potřebné vitamíny a minerály (C, zinek, selen) nebo zkusit doplňky stravy s probiotiky, můžete začít už před rizikovými měsíci a užívat je dlouhodobě. Díky takovým opatřením například snížíte pravděpodobnost bolesti v krku, kašle a rýmy v rizikových podzimních a jarních měsících. 

Když už tělo napadne infekce, můžete doplnit další přípravek na stimulaci imunity např. bakteriální lyzáty ve formě cucavých tablet, glukany ve formě sirupu pro děti nebo echinaceu v kapkách pro rychlejší účinek. Jako alternativa se dají využít i homeopatické přípravky.

FAQs FAQs

1.    Jaké je optimální dávkování vitamínu C, abych ho neužívala ani zbytečně moc a ani málo?
Optimální dávkování je 200 mg vitamínu C denně, v případě nemoci se dávka může zvýšit až na 500 - 1000 mg denně. Vyšší spotřebu vitamínu C mají kuřáci (až o 100 %), těhotné a kojící matky, nebo ženy užívající hormonální antikoncepci.
2.    Můžu se vitamínem C předávkovat?
Ne, vitamín C je ve vitamín rozpustný ve vodě, tzn., že nespotřebovaný nadbytek se vyloučí z těla močí. Jako takový není pro tělo toxický, to ale neznamená, že je vhodné ho užívat ve vysokých dávkách. Citliví jedinci můžou na vysoké dávky reagovat průjmem nebo kopřivkou. Při dávkování vyšším než 4 g/den dochází k tvorbě ledvinových kamenů a velké zátěži jater.
3.    Je užívání echinacey vhodné pro těhotné a kojící ženy?
Ačkoliv nebyl prokázán ani vyvrácen negativní vliv na vývoj plodu v těhotenství a při kojení, výrobci doplňků stravy s echinaceou jeho užívaní v tomto období nedoporučují. Proto bych volil jiný přípravek, jako jsou např. bakteriální lyzáty, glukany nebo homeopatika.


Hodnocení

Hodnocení

Buďte první, kdo vloží hodnocení k tomuto článku.

Napsat nové hodnocení

Co si o tomto článku myslíte vy?

1-5

1 2 3 4 5




Provozovatel si vyhrazuje právo na odstranění nevhodných komentářů.