Proč je pitný režim důležitý pro zdraví a jak pomáhá při hubnutí?

PROČ JE PITNÝ REŽIM DŮLEŽITÝ PRO ZDRAVÍ A JAK POMÁHÁ PŘI HUBNUTÍ?

Mgr. Ľubica Sobčáková

Mgr. Ľubica Sobčáková

Voda tvoří 98 % plochy Země a více než 50 % každé živé bytosti od rostlin až po zvířata. Jak je to s vodou v lidském těle a kdy je voda ještě přínosem pro organismus a pomáhá třeba s úbytkem váhy a kdy je její nadbytek či nedostatek na škodu? Ale otázka vody není jen o jejím množství, ale i o její mineralizaci, nebo o způsobu jejího ochucování. Pojďme se do tohoto tématu důkladně ponořit.

  • Články o zdraví
  • Životní styl

Lidské tělo je složeno až z 60 % z vody Lidské tělo je složeno až z 60 % z vody

Ne nadarmo se už na základní škole učíme o koloběhu vody. Jeden, na první pohled menší koloběh vody, totiž probíhá i v našem těle. Vodní bilance, která je neustále v pohybu by měla být asi 2,5 litru v jejím příjmu i výdeji. Tolik se vyloučí tekutin průměrně za den močí, pocením, dýcháním a stolicí. Část z tohoto množství si tělo zvládne samo metabolizovat a v těle zachovat, ale na nás je, abychom zbylou část doplnili. Stravou a přímo ve formě tekutin bychom každý den měli přijmout alespoň 1,5 litru vody.

Nebezpečí jménem dehydratace Nebezpečí jménem dehydratace

Proč je dehydratace tak obávaná a démonizovaná? Nejde totiž jen o to, že pokud člověk dostatečně nepije, že může nejen v horkém počasí i omdlít, nebo si zadělat na těžký úpal, šok, přehřátí i oběhové selhání, ale mírnou dehydrataci či jinou komplikaci. Už se ztrátou 2 % tělesné hmotnosti na bázi tekutin ztrácíte až 20 % svého výkonu. A nemusíte zrovna fyzicky pracovat, vaše výkony to ovlivní i při práci u počítače. 

Dehydratace zvyšuje riziko vzniku:

Příznakem dehydratace může být nenápadná bolest hlavy, ale i únava a malátnost. Člověk má často okoralé a suché rty i jazyk. Při močení vylučuje tmavě žlutou moč. Při jídle špatně hydratovaný člověk škytá a tlačí ho okolí žaludku. Špatně se koncentruje a jeho psychická i fyzická výkonnost je na ústupu. Trpí zácpami. Na pokožce člověka s trvalou mírnou dehydratací pak sledujeme její suchost a sklon k tvorbě drobných šupinek. Neobvyklá únava se časem překlápí i do zvýšené spavosti.

Jakým množstvím správně doplnit denně tekutiny Jakým množstvím správně doplnit denně tekutiny

Pokud vaše tělo už strádá a máte díky nedostatku tekutin i pocit žízně, k této fázi už nemělo vlastně ani dojít. Signál žízně totiž přichází, pokud jste ztratili už 1-2 % tělesných tekutin. Je nutné tedy pít pravidelně. Kolik byste měli denně vypít tekutin zjistíte jednoduchým výpočtem. Na každých 15 kilogramů vaší tělesné váhy byste měli denně zvládnout přijmout 0,5 liru tekutiny. Ukázkový výpočet při hmotnosti 75 kg by pak mohl vypadat takto:

75 : 15 = 5 … 5 x 0,5 = 2,5 litru

Hubnutí za pomoci správného pitného režimu Hubnutí za pomoci správného pitného režimu

I když si vhodné množství přijímaných tekutin můžete jednoduše vypočítat podle váhy, váš příjem bude záviset i na dalších okolnostech. Na vašem věku, tělesné konstituci, na stravě a jejím složení, teplotě a vlhkosti prostředí, vašem aktuálním zdravotním stavu, tělesné teplotě a také hlavně na fyzických aktivitách. Tělesné aktivity a dietní režim jsou pak pro zvýšené množství přijímaných tekutin rozhodujícími faktory.

Při zvýšené fyzické zátěži totiž ztratíte za den i 5 litrů tekutin. Pokud si nasadíte tvrdší dietní režim plný vlákniny je třeba myslet na to, že ta na sebe váže vodu. Při cíleném hubnutí, při kterém se pravidelně a intenzivně hýbete a zapojujete stravu plnou bílkovin a vlákniny je třeba doplňovat nejen dostatek tekutin, ale i dostatek minerálů. Ty získáte nejen z potravy, ale můžete si dopřát čas od času i minerálku. Při hubnutí je vhodné střídat pití čisté vody, minerálních nápojů a neslazených čajů, ze kterých doslova vypocené minerály vrátíte tělu zpět. 

Co vlastně pít a co už hubnutí nepomůže? Co vlastně pít a co už hubnutí nepomůže?

Každého hned napadne, že moderní doba velí při hubnutí dopřávat si různé freshe, džusy či odšťavněné šťávy. Zdravý rozum nám ale velí, že hlavní složkou pitného režimu a to nejen při hubnutí by měla být čistá pramenitá voda. Ta kohoutková mnohdy kvalitou předčí i tu nejvěhlasnější pramenitou vodu z hor, kterou byste zakoupili v lahvi. Pokud si pitný režim chcete obohatit je dobré si jednou do týdne dopřát kvalitní pramenitou minerální vodu, která by vám dodala potřebný hořčík, vápník, sodík a další minerály. Dopřejte si ji nejlépe po tréninku. Dalším vhodným nápojem jsou slabé bylinné, ovocné a zelené čaje. Čas od času dopřejte svému tělu i vodou ředěnou ovocnou nebo zeleninovou šťávu.

Jakým nápojům se při hubnutí vyhnout? Jakým nápojům se při hubnutí vyhnout?

Nejen při hubnutí ale i při snaze žít zdravějším životním stylem se vyhýbejte nadměrné konzumaci silně sycených minerálních a slazených nápojů. Průmyslově zpracovaným džusům z koncentrátu, které jsou mnohdy doslazovány a především tzv. „soft drinkům“. Sem patří nejrůznější limonády, kolové nápoje, energetické nápoje, nektary apod. Hlavním strašákem je v těchto nápojích cukr. Ten nepomůže úbytku váhy, ale navíc podporuje i chuť k jídlu. Další kapitolou samou o sobě jsou pak nápoje s obsahem kofeinu a alkoholu. Obojí je jak známo i více či méně návykové a zvyšuje tvorbu moči a působí tedy diureticky. Takže společně s nimi odchází z těla více tekutin, než se jejich vypitím získá. Rozhodně by se měly konzumovat s mírou. Každou kávu doplňte sklenicí vody a u alkoholu by se při pravidelnější konzumaci nemělo přesáhnout množství 0,5 litru u piva a 0,2 litru u vína denně. Při hubnutí se obojímu raději na čas vyhněte.

Jak doplnit při cvičení minerály? Jak doplnit při cvičení minerály?

Jak už jsme zmínili, při cvičení z těla odchází velké množství tekutin a s nimi i minerály. Ty pokud nedoplníte přímo s vodou, například středně mineralizovanými vodami, můžete bez problému přijmout v dostatečném množství i v potravě. Skvělým způsobem je solení přírodní solí s prokazatelně širokým spektrem minerálních látek, dále ořechy, semena, luštěniny, zelená zelenina jako špenát, brokolice a kapusta, nejrůznější rostlinné klíčky, ale i mléčné výrobky, vejce a tmavé a rybí maso. Pokud se bojíte, že si takto vyváženou stravu při hubnutí nezvládne pohlídat, sáhněte po některém doplňku stravy, který je výrobcem často šitý na míru podle věku a pohlaví spotřebitele.

 

Doplnit pitný režim Doplnit minerály

Související produkty

Související produkty


Související dotazy z poradny

Související dotazy z poradny

    • Dotaz pro lékárníka
    • Dotaz na produkt
    • Močové cesty
    27. 04. 2020

    Podle čeho si vybrat bylinky na odvodnění?

    Nabízíte bylinky na odvodnění např. HERBA, FORFEMINA, KNEIPP. Podle čeho si vybrat kromě ceny ? Děkuji za odpověď.

    Dobrý den,

    každý přípravek má trochu rozdílné složení a dávkování, byť základ kopřiva je u všech přípravků. Ostatní obsažené extrakty z bylin v jednotlivých přípravcích mají též močopudné účinky. V principu je to jedno, těžko říci, co je pro Vás nejlepší, protože každý může na složení reagovat s určitými rozdíly. Nejjednodušší dávkování má Forfemina 1x denně 1 kapsli. U ostatních přípravků je dávkování více tablet denně(viz informace u jednotlivých produktů)

    S pozdravem
    Mgr. Petra Rezková
    lékárník BENU Praha 9 CČM

    šipka Mgr. Petra Rezková

    Na dotaz odpověděla Mgr. Petra Rezková , Praha 9, Centrum Černý Most I (naproti Globusu) zobrazit odpověď skrýt odpověď

    • Dotaz pro lékárníka
    • Žíly
    24. 04. 2020

    Co na odvodnění?

    Dobrý den můžete mi prosím poradit co by se dalo využívat na otoky nohou a podporu močení. Dost piju, ale chodím málo na záchod. Respektive nemám potřebu. Všechny vyšetření mám v pořádku. Rády bych tedy zda by se dal koupit nějaký doplněk stravy, Děkuji za info a přeji klidný den.

     Dobrý den,
     Na odvodnění a odstranění přebytečné vody z organismu existují vyzkoušené bylinné přípravky Forfemina, nebo bylinky na odvodnění Kneipp. Jedná se přírodní přípravky s obsahem bylin, které přispívají k vylučování vody z organismu a ke správné funkci ledvin. Pokud neužíváte jiné léky , které by s těmito léky byly kontraindikovány, potom doporučuji je vyzkoušet. Dodržujte doporučené dávkování.
     Otoky nohou mohou být způsobené i dlouhým stáním, je dobré měnit polohu nohou jak při stání tak při dlouhém sezení . Nohy při odpočinku dávat do zvýšené polohy vůči tělu.

    Forfemina
    bylinky na odvodnění Kneipp

    S pozdravem
    Mgr. Nesrstová Kristýna
    vedoucí lékárník BENU Šternberk

     

    šipka Mgr. Kristýna Nesrstová

    Na dotaz odpověděla Mgr. Kristýna Nesrstová , Šternberk, Nádražní zobrazit odpověď skrýt odpověď

Všechny dotazy


Související články

Související články

Všechny články


Hodnocení

Hodnocení

5.0 5.0 z 5 (Hodnotili 2 zákaznící)

  • EP 14. 11. 2020 5

    Pokud by někdo potřeboval další informace, našla jsem tady https://www.pestryjidelnicek.cz/jak-a-proc-dodrzovat-pitny-rezim/

  • Alex V. 14. 7. 2020 5

    Pracuji v kanceláři a přes den prakticky nepiji. Stáhl jsem si do telefonu aplikaci, která mě upozorňuje na pravidelné pití, abych obsáhl doporučené denní množství vody. Vydržel jsem to tak čtvrt roku, pak jsem musel aplikaci odinstalovat. Nedokázal jsem tolik vody vypít, aniž by to pro nebyl stres:-) Máte někdo nějaký jiný vylepšovák, který vás donutil pít?