JAK ZDRAVĚ JÍST

Jak zdravě jíst

Určitě jste už párkrát za život slyšeli větu: Jste to, co jíte. Je to tak - strava tvoří důležitý základ našeho života. Extrémní diety a omezení stravy nejsou dobré - změňte svou stravu postupně krůček po krůčku. Jak začít jíst zdravě a jaké potraviny obsahuje zdravý jídelníček?

Co je zdravá výživa? Co je zdravá výživa?

Zdravá výživa je založena na tom, že přijímáte přirozené zdravé potraviny a jídlo z nich připravené. Jedná se o potraviny, které nejsou nijak geneticky modifikované, dostáváte je do těla v jejich původní podobě - tak jak nám je dala k dispozici sama příroda nebo v minimální úpravě. Zelenina, luštěniny, ořechy, bílkoviny, celozrnné obiloviny, kvalitní maso, vejce a mléčné výrobky tvoří základ zdravého pestrého jídelníčku. Jezte zdravě a zároveň chutně. 

Jak začít jíst zdravě? Jak začít jíst zdravě?

Nejdříve zjistěte, jaké jsou vaše současné stravovací návyky a co je součástí vašeho jídelníčku. Sepište si seznam, co, kolik a jak často jíte. Zahrňte tam i to, co pijete. Jezte pravidelně 3 až 6krát denně. Denní jídelníček obsahuje 3 hlavní jídla - snídani, oběd, večeři a svačiny, které si dáváte mezi hlavními jídly. Mezi jídly byste měli mít pravidelnou pauzu - doporučují se 3 hodiny. 

Ne nadarmo se říká, že snídaně je základ dne. Rozhodně byste ji neměli opomíjet. Pokud nejste zvyklí snídat, zkuste si ráno dát aspoň menší snídani, například jogurt s ovesnými vločkami. Hlavní jídlo by mělo obsahovat základní živiny: bílkoviny, tuky a sacharidy. Jídlo doplňte zeleninou. Ovoce je lepší po ránu nebo na svačinu, v menším množství pak odpoledne. Nemůžete se zbavit chuti na sladké? Mlsejte zdravěji. Alternativa v podobě hořké čokolády s vysokým podílem kakaa či sušenky z ovesných vloček vám přijdou k chuti. Vypijte denně aspoň 1,5 litru vody či ovocného čaje.

Pomalu si zvykejte na změny v jídelníčku. Zkoušejte, co vám vyhovuje a co naopak ne. 
Nespěchejte na sebe - postupujte po malých krůčcích. 

Čeho se vyvarovat? Čeho se vyvarovat?

Jestli to se zdravým stravováním myslíte vážně, pak se držte následujících tipů: 

  • Nejezte ve spěchu a za chůze. 
  • Vyvarujte se smaženého jídla.
  • Nejezte něco, co jíst nechcete.
  • Omezte lepek. Vyzkoušejte bezlepkové potraviny.
  • Vynechte sladkosti, slazené jogurty i sladké nápoje.
  • Nepijte bublinkovou vodu.
  • Nejezte maso každý den.
  • Vyvarujte se prázdných kalorií - potravin, které obsahují málo prospěšných živin.
  • Omezte pití alkoholu na minimum.

Zdravý jídelníček Zdravý jídelníček

Pár zásad zdravého stravování:

  • Kousejte důkladně a jezte pomalu.
  • Zařiďte, aby vaše strava byla pestrá. 
  • Jezte 3-6krát denně menší porce.
  • Nezapomínejte na snídani. 
  • Plánujte stravu dopředu. 
  • Pijte čistou vodu.
  • Preferujte maso z bio chovů.

Potraviny, které by měly být pravidelně součástí vašeho jídelníčku:

  • Dostatek zeleniny a ovoce,
  • mléčné výrobky,
  • proteiny - vejce, ryby, maso, luštěniny, fermentovaná sója,
  • luštěniny,
  • ořechy - para, mandle, kešu, vlašské
  • cereálie,
  • omega-3 mastné kyseliny - v rybách, zdravých olejích - lněný, konopný, mandlový,
  • kvašená zelenina - kysané zelí,
  • semínka - lněná, slunečnicová, dýňová - pro čištění střev,
  • zelený ječmen - na odkyselení
  • sacharidy - brambory, luštěniny, celozrnné obiloviny - rýže, pohanka, quinoa, jáhly - pro energii. 

 

Teď už máte představu o tom, jak by měl vypadat váš zdravý jídelníček. Nezapomeňte, že zdravý životní styl není pouze o stravovacích návycích. Dopřejte si dostatek klidu a omezte stres na minimum. 
 

Výživa pro sportovce

Zavřít

Webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie.
Více informací

Naše lékárny

Přihlásit



Košík

Nákupní košík je prázdný.