Jak se zbavit stresu

JAK SE ZBAVIT STRESU

V dnešní zrychlené době, ve které jsou na jedince kladené větší a větší nároky je stres velmi častým negativním vlivem, který ovlivňuje náš život a rovněž naše zdraví. Občasná nervozita je poměrně běžný jev, ale dlouhodobý stres je pro naše tělo velice nebezpečný. Jaké fyzické příznaky stresu tedy existují? Jak se vyrovnat se stresem? I o tom, jak se zbavit nevolnosti ze stresu si povíme v tomto článku.

  • Články o zdraví
  • Životní styl
  • Spánek a nálada

5 minut čtení


Co je to stres? Co je to stres?

S člověkem je stres spojený od počátku evoluce. Nynější nároky na život jsou však samozřejmě jiné než tehdy a projevy stresu se tedy taktéž liší. Pod slovem stres se skrývá reakce našeho těla na mimořádné situace, které v nás vyvolávají zátěž. V organismu následně dochází k fyzickým, mentálním nebo emocionálním odezvám. Stres se objevuje v době, kdy pociťujeme nebezpečí, zátěž nebo čelíme náročné situaci.

Při stresové situaci v organismu probíhají chemické procesy. Začne se zrychlovat náš tep, srdeční frekvence a v těle se se produkuje více hormonu kortizol. Právě kortizol se označuje jako stresový hormon, jehož vyplavování blízce souvisí s naším duševním i fyzickým stavem.

Druhy stresu

Stres nemusí být vždy vysloveně negativní záležitostí. V napětí je člověk například před novou nebo náročnou zkouškou. Před touto událostí určitě ihned na internetu vyhledáváte informace, jak se zbavit nervozity.

Nervozita se v podobné situaci často projevuje takzvaným stresovým břichem, určitě jste již tento zvláštní pocit v oblasti břicha již zažili. Tento typ stresu je spojený s dalším hormonem, adrenalinem. Ten váš organismus kromě jiného pozitivně nabije pro překonání dané zkoušky. Po úspěšném absolvování se vaše tělo navrátí zpět do normálního režimu.

Pokud je však srdeční rytmus permanentně zrychlený, dýchání a svaly nejsou uvolněné a svírají náš často špatné pocity jedná se o dlouhodobý stres. Při něm se setkáváme s vyplavováním již zmíněného kortizolu. Pro náš zdravotní stav se tento druh stresu stává opravdu nebezpečným.

Časté důvody, proč se stresujeme Časté důvody, proč se stresujeme

V dnešní moderní době se se stresem již musel setkat každý. Všechny oblasti života se totiž dynamicky mění a ne vždy se člověk rychlému tempu dokáže přizpůsobit. K depresím či úzkostem může následně sklouznout kdokoli z nás.

Pod tlakem jsme již jako děti, v našem raném věku se totiž tlačí na výsledky ve škole. V další etapě života, kdy již pracujeme zase musíme mít dostatečnou výkonnost a splňovat veškeré nároky v zaměstnání. Společně s tím vším je tady ještě náš osobní a rodinný život. V mnoha případech poté nezbyde čas na odpočinek a relaxaci.
Přidat se navíc může ještě některý z těchto častých důvodů stresu:

  • těžká nemoc
  • úraz
  • rodinné nebo osobní problémy
  • rozchod nebo rozvod
  • potíže v práci
  • ztráta zaměstnání nebo nezaměstnanost
  • finanční potíže
  • nemoc nebo smrt někoho blízkého

    Stres

     

Příznaky stresu Příznaky stresu

A co způsobuje stres v našem těle? Pokud si náš organismus od neustálých zkoušek neodpočine, může dojít k přepracování a nepomohou ani prášky na soustředění. Následně jsme již jen krůček od stavu, kdy jsme ve stresu či dokonce trpíme depresí nebo úzkostí.
Fyzické projevy depresí, stresu či úzkostí mění náš organismus tímto směrem:

  • zvýšený tep a krevní tlak
  • zrychlené dýchání
  • zpomalené trávení
  • snížená imunita
  • svalové napětí
  • zhoršená kvalita spánku

V čem se může projevit dlouhodobý stres? V čem se může projevit dlouhodobý stres?

Jedním z mnoha projevů stresu je i pokles imunitní aktivity. Obranyschopnost lidského těla je tedy nižší a s tím mohou přijít s tím spojené zdravotní potíže. V případě dlouhodobého stresu projevy mohou být i velice vážné.
Mezi ně patří:

  • bolesti hlavy
  • závratě
  • únava a vyčerpání organismu
  • vnitřní neklid - třes, tj. vnitřní třes celého těla
  • z psychosomatik může vznikat třeba i tlak na hrudi
  • bolest břicha ze stresu (stresové břicho)
  • bolest slinivky
  • nechutenství nebo naopak přejídání se
  • poruchy příjmu potravy či trávení
  • nevolnost ze stresu
  • problémy s vylučováním (zácpa či průjem ze stresu)
  • zvýšený krevní tlak
  • zrychlená srdeční činnost
  • dušnost ze stresu (projděte si rady, jak se zbavit dušnosti)
  • nadměrné pocení
  • sexuální problémy

Jak vidno, důsledky dlouhodobého stresu mohou tedy mít na náš zdravotní stav vliv v mnoha ohledech. Rovněž bylo zjištěno, že pokud trpíte některou z chorob, tak stres může nemoc ještě výrazně zhoršit.

Stres ve spojení s alkoholem, tabákem či drogami

Je dost možné, že vás napadne vyřešit stres některými návykovými látkami. Věřte však, že samoléčba alkoholem, cigaretou nebo dokonce drogami v boji se stresem rozhodně není to pravé.

Ba naopak tyto látky oslabují schopnosti těla, jak se zbavit úzkosti a stresu. Stres se ve spojení s návykovými látkami stává ještě škodlivějším! Pojďme se nyní společně podívat na to, co pomáhá na nervozitu doopravdy a jak zvládnout stres.

Jak bojovat se stresem? Jak bojovat se stresem?

Univerzální odpověď na otázku ,,Jak nemít stres?’’ bohužel neexistuje. Každý z nás je jiný a má jiné problémy a na každého také zabírá něco jiného. Vyrovnat se se stresem není vůbec nic jednoduchého, ale jak bylo již několikrát řečeno, dlouhodobý stres, deprese a úzkosti nás ničí fyzicky i mentálně a je nutné je v nerovném boji porazit! Níže najdete několik tipů a rad, jak se uvolnit, jak se bránit stresu, případně jak se vyrovnat se stresem.

  1. Relaxace - v tomto směru myslíme odpočinek těla, ale i mysli a duše. K relaxačnímu cvičení si pusťte meditační hudbu proti stresu a na pár minut se odstřihněte od veškerých problémů. Postupem času se může z této činnosti stát každodenní rituál.
  2. Trávení času s těmi, které máte rádi - lidé, které milujete vám určitě dodají tu správnou energii a případně se pokusí pomoci vám s problémy, které vás tíží.
  3. Spánek - naprostý základ pro regeneraci našeho těla i duše. Pokud máte se spánkem potíže, zkuste například meduňku lékařskou nebo mučenku. Pomoci může rovněž meditační hudba na spaní.
  4. Pohyb - pravidelným sportem se do těla vyplaví endorfiny, což jsou hormony štěstí způsobující dobrou náladu a pocity štěstí.
  5. Pobyt v přírodě - procházka na čerstvém vzduchu může trvat klidně jen půl hodiny, ale věřte, že dokáže s vaší psychikou dělat divy. Kromě toho pomůže našemu celkovému zdraví.

To je pouze zlomek triků, jak na stres a nervozitu vyzrát přírodní cestou. Mezi další se doporučuje třeba poslech oblíbené hudby, masáž, tanec, jóga nebo koníčky. Věnujte svůj volný čas přátelům, rodině či domácím mazlíčkům. Snažte se prostě dělat to, co vás baví a naplňuje.

Přestáváte zvládat stres?

Jestliže, již nevíte jak zahnat úzkost nebo máte příznaky chronického stresu nebojte se jít a promluvit si o svých problémech s praktickým lékařem či psychologem nebo psychiatrem. Určitě spolu dojdete ke správnému řešení. Sáhnout můžete také po doplňcích stravy nebo volně prodejných lécích na stres, lidově řečeno po prášcích proti stresu. Pamatujte však, že klíč je především v nastavení vaší mysli.

Autor: Daniel Zajfrt

Nervy a stresLéky na deprese a stres

Související produkty

Související produkty


Související dotazy z poradny

Související dotazy z poradny

    • Dotaz pro lékárníka
    • Spánek a stres
    09. 04. 2021

    Mám stres a špatně se soustředím

    Dobrý den,

    měla bych prosbičku. Pracuji v kanceláři a dost často musím řešit i několik složitých problémů najednou. Uvědomila jsem si, že tento stres se podepisuje na mé hlavně. Poslední týdny sleduji to, že se špatně soustředím. Často si nemohu vzpomenout, na co jsem právě myslela a co jsem chtěla udělat. Ruší mě kde jaký zvuk. Někdy se mi i stává, že, když už toho je až moc, mozek začne stávkovat a mám v hlavě "vymeteno" úplně prázdno a na nic si nemohu vzpomenout. Odpoledne pak doma usínám a jsem hrozně unavená. Dřív jsem takové problémy neměla.
    Mohu Vás poprosit o doporučení nějakých preparátů či vitamínů, které by mi mohli pomoci k lepší soustředěnosti a psychické vytrvalosti? Ve Vaší nabídce je tolik věcí, že nevím, kde bych měla začít.
    Moc děkuji za pomoc.

    Dobrý den,

    já bych doporučila ve Vašem případě preparát Barny stress manager. HypnoX Stress Manager je doplněk stravy ve formě tablet, který podporuje normální psychickou činnost, zvýšenou koncentraci a harmonizaci mysli. Představuje rychlou pomoc-pomáhá již od prvního dne. V období zvýšené zátěže psychické činnosti užívejte 1 kapsli ráno spolu s jídlem.

    S pozdravem
    Mgr. Veronika Hadjuková
    Farmaceut specialista

     

    šipka

    Na dotaz odpověděla , Praha 10, K Pérovně zobrazit odpověď skrýt odpověď

    • Dotaz pro lékárníka
    • Dotaz na produkt
    • Spánek a stres
    21. 10. 2020

    Výbušnost, neklid, stres

    Dobrý den chtěl bych se zeptat jestli je nějaký lék bez předpisu na výbušnost ? Příklad : celý týden jsem v pořádku a z ničeho nic se ráno proberu a jsem hnusný na rodiné příslušníky a ostatní a potom za dva dny už zase v pohodě

    Dobrý den,

    určitě v lékárně najdete vhodné léky a doplňky stravy, které Vám mohou nápomoci lépe zvládat vaše stavy. Za zvážení stojí, ale především návštěva psychoterapeuta, který Vám může pomoci, za použití různých technik, zvládat Vaše potíže.

    Z léků Vám ráda doporučím Novo-Passit roztok. Jedná se o směs bylin a guaifenesinu. Užívá se 3krát denně 5-10 ml. Lze s ním zmírnit nervozitu, neklid, stres. 

    Guaifenesin lze užívat i samostatně - Guajacuran (bere se 3krát denně 1 tableta)

    Z bylinek, které mohou zmírnit Vaše potíže bych jmenovala: meduňku, kozlík, mučenku, levanduli... Nezapomínejte doplňovat hořčík a vitamíny skupiny B.

    Přeji klidnou neděli.
    Mgr. Naďa Spratková
    vedoucí lékárník Benu lékárna Frýdek Místek

    Novo-passit roztok

    Guajacuran

    Persen forte

    šipka Mgr. Naďa Spratková

    Na dotaz odpověděla Mgr. Naďa Spratková , Frýdek Místek, OC Frýda zobrazit odpověď skrýt odpověď

    • Dotaz pro lékárníka
    20. 10. 2020

    Co užívat na stres a špatné usínáni?

    Dobry den prozivam,ted dost silny stres a spatne se mi i usina mohli by jste mi poradit nejaky byl8nky uciny v tabletach nebo kapky?? Moc dekuji

    Pěkný den,

    na stres bych Vám doporučila užívat homeopatii, kterou lze užívat nárazově Sedatif, nereaguje s žádnými zároveň užívanými léčivy. Užívejte 1-2 tablety 3x denně dle úzkosti a stresu, homepatie je čistě přírodní. Na dobré usínání a harmonizaci bdění a spánku bych doporučila užívat spánkový hormon Melatonin. Melatonin je látka tělu vlastní, která se tvoří ve fázi usínání. Melatonin můžete užívat zároveň v kombinaci s Sedatif homeopatií. Dávkujte jednu tabletku hodinu před tím než chcete usnout.

    SEDATIF

    MELATONIN

     

     

    S pozdravem
    PharmDr. Barbora Kuthanová
    vedoucí lékárník OC LBC Liberec

    šipka PharmDr. Barbora Kuthanová

    Na dotaz odpověděla PharmDr. Barbora Kuthanová , Liberec, OC LBC zobrazit odpověď skrýt odpověď

    • Dotaz pro lékárníka
    • Homeopatie
    • Spánek a stres
    28. 11. 2020

    Homeopatika na stres

    Dobrý den prosím bylo mi doporučeno lékařem si koupit homeopatika (na uklidnění,dušnost,)mohli byste mi doporučit . děkuji moc

    Dobrý den.

    Nejsem homeopat, ale něco jsem vám dohledal:
    V takovém případě vám může pomoci homeopatický lék IGNATIA AMARA 15 C v dávce 5 granulí 2x denně po dobu jednoho týdne. Alternativně lze podat sirup sedalia či tablety Sedatif PC.

    Sedatif PC

    Sedalia

    IGNATIA AMARA 15 C

    S pozdravem.
    Mgr. Václav Navrátil
    vedoucí lékárník Prostějov

    šipka Mgr. Václav Navrátil

    Na dotaz odpověděl Mgr. Václav Navrátil , Olomouc, Galerie Moritz zobrazit odpověď skrýt odpověď

    • Dotaz pro lékárníka
    • Spánek a stres
    07. 03. 2021

    Stres a špatne usinani

    Dobrý den,potrebovala bych poradit neco ucinyho na stres a spatne usinani posledni dobou je toho na me mooc dlouho uz se stresuju jak v praci tak normalne a spatne ztoho pak usinam a budim se v noci moc dekuji

    Dobrý den,

    doporučuji k přečtení články na našich stránkách https://www.benu.cz/uzkostna-nespavost

                                                                                  https://www.benu.cz/jak-na-nespavost-priciny  zde naleznete i pravidla spánkové hygieny

    Na trhu je řada léčivých přípravků s obsahem bylinek, které mohou napomoci při stresu, úzkosti a potížích s usínáním. Doporučuji kozlík, meduňku, levanduli. Důležité je nezapomínat doplňovat hořčík. Na občasné použití je vhodný např. Novo-passit roztok, který lze brát 3krát denně 5-10 ml. Pomáhá snižovat nervové vypětí . Určitě najdete spoustu informací i v již zodpovězených dotazech https://www.benu.cz/poradna?tags%5B15%5D=Sp%C3%A1nek%20a%20stres

    Přeji krásné jaro.
    Mgr. Naďa Spratková
    vedoucí lékárník Benu lékárna Frýdek Místek

    Persen forte

    Kozlík Kneipp

    Novo-passit

    Lavekan

     

    šipka Mgr. Naďa Spratková

    Na dotaz odpověděla Mgr. Naďa Spratková , Frýdek Místek, OC Frýda zobrazit odpověď skrýt odpověď

Všechny dotazy


Související články

Související články

Všechny články


Hodnocení

Hodnocení

Buďte první, kdo vloží hodnocení k tomuto článku.