Úzkostná nespavost

ÚZKOSTNÁ NESPAVOST

Někteří lidé mají příliš lehký spánek a několikrát během noci se vzbudí. Jiní nemohou dospat, budí se příliš brzy a jsou během dne unavení. Příčina těchto stavů může být i organického původu. Nejčastější porucha spánku má však psychologický nebo přesněji řečeno psycho-fyziologický původ a jejím projevem je neschopnost včas usnout. Pojďte se s námi podívat na to, co vše spánkové poruchy způsobuje a jak problémy se spaním odbourat.

  • Spánek a nálada

5 minut čtení


Kvalitní spánek je předpokladem tělesného i duševního zdraví Kvalitní spánek je předpokladem tělesného i duševního zdraví

 

Nedostatek spánku zásadně ovlivňuje kvalitu našeho života. Nespavost, kterou odborně nazýváme insomnie, se může projevovat různým způsobem. Někteří lidé mají příliš lehký spánek a několikrát během noci se vzbudí. Jiní nemohou dospat, budí se příliš brzy a jsou během dne unavení. Příčina těchto stavů může být i organického původu. Nejčastější porucha spánku má však psychologický nebo přesněji řečeno psycho-fyziologický původ a jejím projevem je neschopnost včas usnout.

Úzkostná nespavost Úzkostná nespavost

 

Většina z nás to již někdy zažila. Ležíme v posteli, převalujeme se, hodiny plynou, ale spánek nepřichází. Urputně se snažíme spánek navodit, představujeme si, jak budeme druhý den unavení a někdy již propadáme bezmoci či vzteku. Není divu, důsledky nevyspání se projevují nejen tělesnou únavou či bolestí hlavy, ale i špatnou náladou a ztrátou chuti do života. Pokud nejde o ojedinělou situaci a podobné stavy nás trápí častěji, hovoříme o úzkostné nebo někdy také naučené nespavosti.

  Co nám vlastně brání usnout? Co nám vlastně brání usnout?

 

Odpověď je zdánlivě jednoduchá. Jsou to určité druhy našich myšlenkových toků. Někdy máme totiž tendenci přemýšlet v určitých vzorcích, které vyvolávají úzkost a v horších případech i strach. Je to především v situacích, kdy uvažujeme o blízké či vzdálenější budoucnosti a vytváříme řetězce automatických negativních myšlenek, které směřují k nějakému katastrofickému scénáři. Nemusí se jednat o katastrofu v pravém slova smyslu. Stačí, když se před spaním zabýváme tím, co všechno musíme zítra stihnout, co se nesmí pokazit a nač nesmíme zapomenout.

Někdy si také vybavujeme křivdy či konflikty, které jsme během dne zažili a pouštíme se v duchu do vnitřních dialogů s osobami, které nás naštvaly nebo nám ublížily. Takové myšlenky spouští po fyziologické stránce stresovou reakci. Zrychluje se dech i tepová frekvence, zvyšuje se krevní tlak a vyplavuje se adrenalin. Naše tělo se připravuje na boj nebo útěk, protože nedokáže rozlišit, zda je ohrožující podnět reálný nebo je pouze předmětem našich představ. Stresová pohotovost nás tedy po všech stránkách aktivuje a spánek je to poslední, co by náš organismus v tuto chvíli z čistě obranného důvodu připustil.

Bludný kruh nespavosti Bludný kruh nespavosti

 

Pokud zažijeme několik bezesných nocí, je přirozené, že začneme mít navečer obavy, že se tato nepříjemná situace bude opět opakovat. Řetězce úzkostných myšlenek se pak týkají všech možných problémů, které nastanou, pokud naše tělo i mozek nezíská tolik potřebnou energii. Přemýšlíme nad tím, jak budeme nevýkonní, podráždění či nesoustředění a jaké možné negativní následky s sebou tento stav přinese. Naše tělo vnímá stav ohrožení a po fyziologické stránce opět aktivuje přirozenou obrannou reakci, tedy stav stresové pohotovosti. Trpíme tzv. anticipační úzkostí a obavy z nevyspání se pak bohužel stávají sebenaplňujícím proroctvím.

Co pomáhá navodit včasné usnutí a klidný spánek? Co pomáhá navodit včasné usnutí a klidný spánek?

 

Práce s myšlenkami

V prvé řadě bychom si měli uvědomit, co vlastně naše myšlenky způsobují a začít si jich více všímat. Večerními starostmi či obavami již patrně nic nezachráníme, proto bychom se měli cíleně zaměřit na to, aby byly obsahy naší mysli uklidňující. Pomoci nám v tom mohou na příklad i různé relaxační nahrávky nebo audioknihy.

Dodržování spánkové hygieny

V posteli bychom se měli zdržovat jen po dobu spánku, místnost by měla být dobře větraná a čas usínání i vstávání by se příliš neměl měnit. Pozdě večer bychom již také neměli pracovat na počítači či surfovat po internetu. Modré světlo totiž zabraňuje tvorbě melatoninu a rychle se měnící virtuální podněty jsou navíc značně stimulující. Neměli bychom rovněž konzumovat těžká jídla, pít kávu, alkohol nebo kouřit. Pohybová aktivita naopak pomáhá metabolizovat stres a přispívá ke zdravému spánku, sportovat bychom však neměli těsně před spaním.

Přírodní hypnotika

Existuje řada přírodních přípravků, které našemu organismu neškodí, mají relaxační účinky a zdravý spánek pomohou navodit. Jedná se především o různé bylinné tablety a čaje, které můžeme zakoupit i bez lékařského předpisu.

Psychoterapie

Pokud jsou spánkové problémy závažnějšího charakteru a přidružují se i opakující se úzkostné stavy přes den, je vhodné vyhledat odbornou pomoc. V případě naučené nespavosti je nejefektivnější cestou kognitivně-behaviorální terapie.

Autor: Marie Funke, AdiCare

Přípravky na spaníLéky na deprese a stres


Související dotazy z poradny

Související dotazy z poradny

    • Dotaz pro lékárníka
    16. 06. 2020

    Co na zmírnění únavy jak fyzické, tak psychické, a to obzvlášť včetně nespavosti

    Dobrý den. Prosím o doporučení volně prodejného léku, potažmo doplňku.
    Týká se únavy jak fyzické, tak psychické, a to obzvlášť včetně nespavosti. Na internetu přípravků mraky. Jistě ze zkušeností z prodeje to máte, lidově- vychytané. Děkuji. Hezký den s pozdravem

    Dobrý den,

    to je poněkud široký dotaz. Pokud se cítíte psychicky i fyzicky unavený a často nespíte, tak jde pravděpodobně o vliv stresu. Buď každodenního nebo následkem nějaké těžké životní situace. Odolnost vůči stresu je velmi individuální a hlavně nelze říci, do kdy jsme bez následků proti němu odolní. Proto by se člověk měl zaměřit na změnu a hledat příčinu svého zdravotního stavu. 

    Nejdůležitější je odpočinek, nejen spánek, ale i aktivní varianta odpočinku. Zaměřte se na to, co Vám dělá radost a dobíjí Vám "baterky". Věnujte více času i stravě a volte lehčí a obsahově bohaté suroviny na přípravu jídel.  

    Z přípravků z lékárny bych doporučila  hlavně bylinné přípravky a minerály. Při jakékoliv zátěži chybí organismu hořčík a pomáhají mu vitamin C a vitamíny skupiny B. Dají se užívat jednotlivě nebo v kombinaci s dalšími látkami. Z vitamínových a minerálních přípravků bych vybrala například Pharmaton Geriavit nebo Supradyn Q10 Energy.

    Pharmaton Geriavit obsahuje  extrakt z jednoho z nejsilnějších adaptogenů a to z ženšenu pravého (Panax ginseng). Ženšen pomáhá při stresu, posiluje imunitu, dodává energii a zvyšuje psychickou i fyzickou kondici. Bere se jedna tableta denně se snídaní a lepší výsledky pocítíte po tříměsíční kůře.

    Supradyn COQ10 Energy obsahuje odlišnou látku. Jde o koenzym Q10, látku kterou potřebuje pro tvorbu energie každá buňka v našem těle a kterou si s věkem přestáváme sami tvořit. Připravek stačí brát jednou denně, raději ráno, a existuje i v šumivých  tabletách. Podobný účinek jako ženšen má i rostlina Rozchodnice růžová (Rhodiola rosea), která zlepšuje celkově psychický i fyzický stav organismu. Tablety se berou jednou až dvakrát denně. Jen opatrnost při  současném užívání léků..

    S přáním pěkného dne
    PharmDr. Martina Hnilová,
    vedoucí lékárník, Zlín.


    Glenmark Magnesium B-komplex 60tbl
    Pharmaton Geriavit 100cps
    Supradyn COQ10 Energy 60tbl
    Rhodila BIO Essense 60cps

    šipka PharmDr. Martina Hnilová

    Na dotaz odpověděla PharmDr. Martina Hnilová , Zlín, Dlouhá zobrazit odpověď skrýt odpověď

    • Dotaz pro lékárníka
    • Spánek a stres
    09. 05. 2020

    Jak účinkuje melatonin?

    Dobrý den, na dnešní noc jsem poprvé začala užívat melatonin forte - 1/4 tablety. Chtěla bych se Vás zeptat, kolikátou noc tento doplněk stravy začne mít účinky a zda je v pořádku, že první noc mi zatím nepomohl, a opět jsem dvě hodiny čekala na usnutí ? Děkuji za odpověď.

    Dobrý den,

    doba nástupu účinku melatoninu nelze s přesností určit. U každého to je jinak. Záleží, jakou máte vlastní hladinu tohoto hormonu. Pokud nespavost způsobuje jiná příčina než nedostatečná syntéza melatoninu, nemusí se účinek projevit. Melatonin užívejte pravidelně a to 1-2 hodiny před ulehnutím na lůžko. Důležté je i dodržovat tzv.spánkovou hygienu. I pouze svým počínáním můžete ovlivnit vlastní spánek.

    https://www.ikem.cz/cs/nespavost-spankova-hygiena/a-1997/

    S pozdravem
    Mgr. Petra Rezková
    lékárník BENU, Praha 9 CČM

    šipka Mgr. Petra Rezková

    Na dotaz odpověděla Mgr. Petra Rezková , Praha 9, CČM I - naproti Globusu zobrazit odpověď skrýt odpověď

    • Dotaz pro lékárníka
    • Homeopatie
    15. 01. 2021

    Co na spaní pro dítě, když se bojí?

    Dobrý den. Prosím o doporučení homeopatik pro 10tiletou dceru. Nechce spát v pokoji, boji se tam usnout. Děkuji

    Dobrý den.

    Nejsem homeopat. Takže moc neporadím. Našel jsem však článek, který se problému týká. Nejvíce problém vystihuje:

    Pulsatilla 15 C – pomůže u dětí stydlivých a u citlivých dětí, které potřebují mít maminku na blízku; pocit osamělosti, opuštěnosti – hlavně při usínání; zhoršení projevů při nástupu do MŠ, nebo i při narození sourozence. Dle číselníku ADC nelze určit dávkování. Odhaduji však, že to bude 5gr. 1h před ulehnutím.

    Zkusit lze i polykomponentní přípravek SEDATIF PC či SEDALIA.

    https://svethomeopatie.cz/cs/2434-detsky-strach

    https://www.adc.sk/databazy/produkty/detail/pulsatilla-241928.html

    S pozdravem.
    Mgr. Václav Navrátil
    vedoucí lékárník Prostějov

    šipka Mgr. Václav Navrátil

    Na dotaz odpověděl Mgr. Václav Navrátil , Olomouc, Galerie Moritz zobrazit odpověď skrýt odpověď

    • Dotaz pro lékárníka
    • Spánek a stres
    15. 01. 2021

    Co mi doporučíte na spaní?

    dobry den mam problem s usinanim uz delsi dobu. jdu spat v 22h a usnu tak ve 2-3h v noci a rano mam v 6 vstavat.mam problem usnout pak uz se nebudim. prosim co mi doporucite .neco silnejsiho.bral sem sedatif PC to nezabira diky

    Dobrý den,

    bohužel z vašeho dotazu o vás mnoho se nedozvím.
    Bylo by vhodné ideálně s lékařem nebo lékárníkem osobně probrat váš zdravotní stav a obtíže, které vás trápí.
    V první řadě je vhodné znát věk, i pohlaví - změna hormonální hladiny, zdravotní stav a případně užívané léky.
    Všechny a další informace mají vliv na možnost doporučení či nedoporučení přípravku.
    Homeopatika patří mezi přípravky, které nevykazují kontraindikace s ostatními léky a lze je tedy doporučit každému, na rozdíl od bylinek, které mohou s léky negativně společně působit.

    Obecné informace naleznete zde a zde v článku o spaní.

    Výběr možných přípravků je vázán na užívané léky a onemocnění, se kterým se léčíte.
    Lze si vybrat od přípravků ve formě čaje, přes sirupy a tablety.
    Základ bývají bylinky typu kozlík, meduňka, mučenka a často i s přídavkem vitaminu B či hořčíku.
    Volně prodejné léky na spaní

    S pozdravem
    Mgr. Jana Učíková
    Vedoucí lékárník BENU, Rakovník

     

     

    šipka Mgr. Jana Učíková

    Na dotaz odpověděla Mgr. Jana Učíková , Rakovník, Husovo nám. zobrazit odpověď skrýt odpověď

Všechny dotazy


Související články

Související články

Všechny články


Hodnocení

Hodnocení

Buďte první, kdo vloží hodnocení k tomuto článku.