CO NA NATAŽENÝ SVAL

51479926-fc2f5500-1d8f-11e9-94dd-e46eaa30a2a2

Všichni to známe. Náhlá bolest, při které se popadnete za citlivé místo a skoro se skácíte k zemi. Přichází při nadměrné námaze, přecenění sil při sportu, ale i v běžném dni, když už únava hraje prim a vy uděláte prudký pohyb, který se vašemu tělu nezamlouvá. Všechny tyto případy spojuje výraz „natažený sval“. Ale co je vlastně natažený sval a proč postihuje zejména sportovce?

Co je To natažený sval? Co je To natažený sval?

Potíže nastávají pokud se sval nadměrně a silně napne, či prudce stáhne. V prvním případě může dojít k natržení až přetržení svalu, v druhém případě jde zpravidla o svalovou křeč. 

Kdy jde o svalovou křeč

Křeč se objevuje nahodile a postihuje jednotlivý sval i celou svalovou skupinu. Lidé, kteří křečemi trpí ji popisují, jako ostrou bolest, která trvá většinou několik vteřin ale i minut. Nejčastější příčinou vzniku křeče je nedostatečné rozcvičení před sportováním, či přetrénování. To jde ruku v ruce s dehydratací a nedostatkem minerálních látek jako je hořčík, vápník, železo a běžná kamenná sůl, které mají na správnou funkci svalu velkou zásluhu. Křeč většinou odezní sama. Ale můžeme jí snadno předcházet dostatečnou hydratací, pečlivým strečinkem a příjmem již zmíněných minerálů.

Ruptura svalu

Rupturu, tedy natržení až přetržení svalu, na rozdíl od svalové křeče, doprovází dlouhodobé potíže. Při tomto zranění se překročí běžný limit napětí, který sval snese a následuje ostrá bolest, která přetrvává i několik dní. Při lehčích poraněních dochází k přetržení několika málo mikrovláken ve svalu. Rupturu provází otok, krevní sraženina a potíže i v klidovém stavu. Při přetržení svalu se tyto potíže několikrát násobí a sval není možné vůbec zatěžovat.

Nejčastější příčiny ruptury svalu Nejčastější příčiny ruptury svalu

Nejvíce ohrožení rupturou svalu jsou „sváteční“ sportovci. Ze startu aktivity přecení své síly a často se před sportem zapomínají zahřát a protáhnout. Podceňovaným důvodem bývá i chronické přetěžování určitých partií. Někteří sportovci, aniž by to tušili, zatěžují tělo jednostranně. Při opakované a nadměrné zátěži si riziko ruptury v těchto partiích zvyšují. V jejich případě je nutné myslet na kompenzační cvičení v podobě plavání, posilování všech svalových skupin a dostatečnou regeneraci.

Příznaky a první pomoc při nataženém svalu Příznaky a první pomoc při nataženém svalu

Prvním signálem ruptury svalu je silná bolest. Při drobném poranění několika mikrovláken svalu je bolest doprovázena pocitem neustálého stažení a ztuhlosti svalu. Při těžším poškození je sval bolestivý i v klidovém stavu. V místě zranění se objeví otok, krevní sraženina a celá partie je velice citlivá i na pohmat. Po namožení svalu dojde v místě i k drobnému zánětu, který spouští celou dekádu hojivých procesů. Všechny tyto tělesné signály je třeba respektovat a přizpůsobit jim dobu i intenzitu léčby a regenerace.

První pomoc při poškození svalu:

  • V první řadě nám velí instinkty neprodleně ukončit fyzickou aktivitu
  • Sval by se neměl záměrně protahovat a zkoušet rozhýbat. Pokud by ve svalu došlo k vážnému zranění, tento stav by protažení jen zhoršilo. 
  • Pro ztlumení akutní bolesti je vhodné na místo aplikovat chladivý obklad a místo střídavě ledovat – přibližně patnáct minut ve dvouhodinových intervalech. 
  • V prvních hodinách po úrazu je možné od bolesti ulevit jednorázovým užitím analgetik.
  • Pokud je postižené místo na končetině, je vhodné ji udržovat ve zvýšené poloze pro snížení otoku.

Pokud se po prvním dnu obtíže nezlepší, je nutné navštívit lékaře. Ten pohmatem a případně ultrazvukovým vyšetřením zjistí, zda nedošlo k závažnějšímu poškození svalu. Pokud obtíže pozvolna ustupují postačí k léčbě klidový režim a horké obklady a masáže.

Rehabilitace ruptury svalu Rehabilitace ruptury svalu

Léčba s rehabilitací svalu by měla trvat až čtrnáct dní. Během této doby je vhodné dodržovat klidový režim. Z pohybu by se měla postižená partie, pokud to jen trochu jde, i vyřadit. Po prvním dnu ledování je vhodné sval naopak zahřívat. Šikovným pomocníkem může být i hřejivá mast, která s citlivou masáží prohřeje a pomůže s nepříjemnou ztuhlostí a bolestí. 

V případě těžšího poranění je vhodné využít podpůrné metody:

  • magnetoterapie,
  • rázové vlny,
  • aplikace krevní plazmy,
  • či akupunktury.

Prevence poranění svalů Prevence poranění svalů

Dodržováním jednoduchých pravidel před sportováním můžeme natažení svalu předcházet. Každou aktivitu začněte pozvolným zahřátím svalů. Jistě postačí lehký poklus, nebo svižnější chůze. Až se trošku zadýcháte – pocítíte, že se vám tělo zahřívá a prokrvuje. To je správný čas na strečink. Protáhněte si celé tělo a při každém cviku se soustřeďte na každý sval, který zrovna protahujete. 

Před sportem je velice důležitý strečink

Vyzkoušejte metodu tejpování

Zkušenější sportovci velmi často přecházejí zranění a preventivně chrání své svaly tzv. tejpováním. Kinesio-taiping je převratná metoda, která sportovcům díky správnému nalepení speciální tejpy zaručí pohodlí a vyšší ochranu před zraněním. Sportovec se tak může koncentrovat na výkon. Vemi často tuto metodu využívají i ti, kteří trpí chronickým zraněním a obávají se komplikací.

Před sportováním i po něm je taktéž důležité myslet na kvalitní výživu. Pokud vyžadujete po svém těle maximální výkon, dejte mu to nejkvalitnější z výživového hlediska, co můžete. 

Při samotném sportování pak postačí zvolit přiměřenou zátěž, kterou vaše tělo i fyzická zdatnost ustojí.
 

Péče o svaly Péče o klouby

 


 

Zavřít

Webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie.
Více informací

Naše lékárny

Přihlásit



Košík

Nákupní košík je prázdný.