Co na natažený sval

CO NA NATAŽENÝ SVAL

Mgr. Ľubica Sobčáková

Mgr. Ľubica Sobčáková

Všichni to známe. Náhlá bolest, při které se popadnete za citlivé místo a skoro se skácíte k zemi. Přichází při nadměrné námaze, přecenění sil při sportu, ale i v běžném dni, když už únava hraje prim a vy uděláte prudký pohyb, který se vašemu tělu nezamlouvá. Všechny tyto případy spojuje výraz „natažený sval“. Ale co je vlastně natažený sval a proč postihuje zejména sportovce?

  • Články o zdraví
  • Pohyb

Co je To natažený sval? Co je To natažený sval?

Potíže nastávají pokud se sval nadměrně a silně napne, či prudce stáhne. V prvním případě může dojít k natržení až přetržení svalu, v druhém případě jde zpravidla o svalovou křeč. 

Kdy jde o svalovou křeč

Křeč se objevuje nahodile a postihuje jednotlivý sval i celou svalovou skupinu. Lidé, kteří křečemi trpí ji popisují, jako ostrou bolest, která trvá většinou několik vteřin ale i minut. Nejčastější příčinou vzniku křeče je nedostatečné rozcvičení před sportováním, či přetrénování. To jde ruku v ruce s dehydratací a nedostatkem minerálních látek jako je hořčík, vápník, železo a běžná kamenná sůl, které mají na správnou funkci svalu velkou zásluhu. Křeč většinou odezní sama. Ale můžeme jí snadno předcházet dostatečnou hydratací, pečlivým strečinkem a příjmem již zmíněných minerálů.

Ruptura svalu

Rupturu, tedy natržení až přetržení svalu, na rozdíl od svalové křeče, doprovází dlouhodobé potíže. Při tomto zranění se překročí běžný limit napětí, který sval snese a následuje ostrá bolest, která přetrvává i několik dní. Při lehčích poraněních dochází k přetržení několika málo mikrovláken ve svalu. Rupturu provází otok, krevní sraženina a potíže i v klidovém stavu. Při přetržení svalu se tyto potíže několikrát násobí a sval není možné vůbec zatěžovat.

Nejčastější příčiny ruptury svalu Nejčastější příčiny ruptury svalu

Nejvíce ohrožení rupturou svalu jsou „sváteční“ sportovci. Ze startu aktivity přecení své síly a často se před sportem zapomínají zahřát a protáhnout. Podceňovaným důvodem bývá i chronické přetěžování určitých partií. Někteří sportovci, aniž by to tušili, zatěžují tělo jednostranně. Při opakované a nadměrné zátěži si riziko ruptury v těchto partiích zvyšují. V jejich případě je nutné myslet na kompenzační cvičení v podobě plavání, posilování všech svalových skupin a dostatečnou regeneraci.

Příznaky a první pomoc při nataženém svalu Příznaky a první pomoc při nataženém svalu

Prvním signálem ruptury svalu je silná bolest. Při drobném poranění několika mikrovláken svalu je bolest doprovázena pocitem neustálého stažení a ztuhlosti svalu. Při těžším poškození je sval bolestivý i v klidovém stavu. V místě zranění se objeví otok, krevní sraženina a celá partie je velice citlivá i na pohmat. Po namožení svalu dojde v místě i k drobnému zánětu, který spouští celou dekádu hojivých procesů. Všechny tyto tělesné signály je třeba respektovat a přizpůsobit jim dobu i intenzitu léčby a regenerace.

První pomoc při poškození svalu:

  • V první řadě nám velí instinkty neprodleně ukončit fyzickou aktivitu
  • Sval by se neměl záměrně protahovat a zkoušet rozhýbat. Pokud by ve svalu došlo k vážnému zranění, tento stav by protažení jen zhoršilo. 
  • Pro ztlumení akutní bolesti je vhodné na místo aplikovat chladivý obklad a místo střídavě ledovat – přibližně patnáct minut ve dvouhodinových intervalech. 
  • V prvních hodinách po úrazu je možné od bolesti ulevit jednorázovým užitím analgetik.
  • Pokud je postižené místo na končetině, je vhodné ji udržovat ve zvýšené poloze pro snížení otoku.

Pokud se po prvním dnu obtíže nezlepší, je nutné navštívit lékaře. Ten pohmatem a případně ultrazvukovým vyšetřením zjistí, zda nedošlo k závažnějšímu poškození svalu. Pokud obtíže pozvolna ustupují postačí k léčbě klidový režim a horké obklady a masáže.

Rehabilitace ruptury svalu Rehabilitace ruptury svalu

Léčba s rehabilitací svalu by měla trvat až čtrnáct dní. Během této doby je vhodné dodržovat klidový režim. Z pohybu by se měla postižená partie, pokud to jen trochu jde, i vyřadit. Po prvním dnu ledování je vhodné sval naopak zahřívat. Šikovným pomocníkem může být i hřejivá mast, která s citlivou masáží prohřeje a pomůže s nepříjemnou ztuhlostí a bolestí. 

V případě těžšího poranění je vhodné využít podpůrné metody:

  • magnetoterapie,
  • rázové vlny,
  • aplikace krevní plazmy,
  • či akupunktury.

Prevence poranění svalů Prevence poranění svalů

Dodržováním jednoduchých pravidel před sportováním můžeme natažení svalu předcházet. Každou aktivitu začněte pozvolným zahřátím svalů. Jistě postačí lehký poklus, nebo svižnější chůze. Až se trošku zadýcháte – pocítíte, že se vám tělo zahřívá a prokrvuje. To je správný čas na strečink. Protáhněte si celé tělo a při každém cviku se soustřeďte na každý sval, který zrovna protahujete. 

Před sportem je velice důležitý strečink

Vyzkoušejte metodu tejpování

Zkušenější sportovci velmi často přecházejí zranění a preventivně chrání své svaly tzv. tejpováním. Kinesio-taiping je převratná metoda, která sportovcům díky správnému nalepení speciální tejpy zaručí pohodlí a vyšší ochranu před zraněním. Sportovec se tak může koncentrovat na výkon. Vemi často tuto metodu využívají i ti, kteří trpí chronickým zraněním a obávají se komplikací.

Před sportováním i po něm je taktéž důležité myslet na kvalitní výživu. Pokud vyžadujete po svém těle maximální výkon, dejte mu to nejkvalitnější z výživového hlediska, co můžete. 

Při samotném sportování pak postačí zvolit přiměřenou zátěž, kterou vaše tělo i fyzická zdatnost ustojí.
 

Péče o svaly Péče o klouby

 


 

Související produkty

Související produkty


Související dotazy z poradny

Související dotazy z poradny

    • Dotaz pro lékárníka
    • Bolest
    07. 05. 2020

    Jak ulevit namoženým svalům po práci?

    Dobrý den.mohu se zeptat co by mě pomohlo na namožené svaly,krom masaží.Pracuji v obchodě kde travím většinu času a je to dost fyzicky náročné.v prosinci jsem měla virozu a lékařka mě řekla že mám unavené tělo abych brala vitamíny.ty užívam protože jsem diabetik.poradíte?je možné užívat třeba Dorsiflex ač nerada.bolí mě hodně nohy.

    Dobrý den, na dlouhodobé užívání lze zvolit na doplnění přípravek obsahem hořčíku a vitamínu B6 například Magne B6. Magne B6 Forte pomáhá přispívát ke snížení míry únavy a vyčerpání, k normálnímu energetickému metabolismu, k normální činnosti nervové soustavy, k normální psychické činnosti, k normální činnosti svalů. Užívejte 1 tabletu 2x denně. Můžete to kombinovat i s lokálními přípravky na mazání například Cannaderm mentholka nebo koňská mast. Dorsiflex bych na dlouhodobě užívání nedoporučovala, ten je na použití pouze v aktních případech, maximálně týden.

    S pozdravem
    Mgr. Veronika Hajduková
    Farmaceut specialista

    šipka

    Na dotaz odpověděla , Praha 10, K Pérovně zobrazit odpověď skrýt odpověď

    • Dotaz pro lékárníka
    07. 05. 2020

    Co na regeneraci svalů po cvičení?

    Dobrý den,
    Můžete mi poradit něco na regeneraci svalů po cvičení?

    Dobrý den,

    základem je po cvičení provést protažení. A to ihned po ukončení cvičení a pak za půl hodiny. Nejsem si vědoma, že by nějaký přípravek k mazání výrazně urychlil odplavení kyseliny mléčné ze svalů. Na to tělo nějaký čas potřebuje. Vhodná je masáž, která se může provést emulzi Emspoma pro masáže namožených svalů.
    Z mastí by šel použít Traumaplant.

    S pozdravem
    Mgr. Petra Rezková
    lékárník BENU Praha 9 CČM

    šipka Mgr. Petra Rezková

    Na dotaz odpověděla Mgr. Petra Rezková , Praha 9, CČM I - naproti Globusu zobrazit odpověď skrýt odpověď

    • Dotaz pro lékárníka
    • Bolest
    07. 05. 2020

    Co na bolest při nataženém svalu?

    Dobrý den, jakou prosím Vás zvolit léčbu při nataženém zadním stehenním svalu? Děkuji.

    Dobrý den,

    při nataženém svalu je vhodné kombinovat léky i režimová opatření. V první řadě natažený sval je důležité nechat ho v klidu, popřípadě minimální zátěž. Dále na utišení bolesti použít některé z mnoha dostupných analgetik. Mezi dlouhodobě působící patří např Dexoket či Nalgesin. Dexoket má výhodu v lékové formě granulátu, čímž dochází k rychlejšímu nástupu účinku. V obou případech dostačující dávkování je až 2x denně. A do třetice prohřátí svalu, čímž dojde k lepšímu prokrvení, odstraňování metabolických zplodin a urychlení hojení. Pro tento účel se dá použít gelový polštář Nexcare, který lze pro různé situace buďto vychladit nebo nahřát, popřípadě kapsaicinová náplast, kterou lze mít nanesenou až 4 hodiny v kuse.

    3M Nexcare ColdHot Maxi gelový obklad

    Kapsaicinová hřej.náplast 12x18cm 1ks CAPSICOLLE

    DEXOKET 25MG perorální GRA SOL 10

    NALGESIN S 275MG potahované tablety 20X1 II

    S pozdravem,
    Mgr. Radek Machan
    lékárník BENU Děčín

    šipka Mgr. Radek Machan

    Na dotaz odpověděl Mgr. Radek Machan , Děčín, Duchcovská zobrazit odpověď skrýt odpověď

Všechny dotazy


Související články

Související články

Všechny články


Hodnocení

Hodnocení

Buďte první, kdo vloží hodnocení k tomuto článku.